Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Ethisch en deontologisch handelen31650/3331/2425/1/43
Studiegids

Ethisch en deontologisch handelen

31650/3331/2425/1/43
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Ethisch en deontologisch handelen
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Ethisch en deontologisch handelen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Wynants Heidi
Andere co-titularis(sen): Janssen Katrien, Vermeulen Guido, Yildizli Kezi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

Het olod 'Ethisch en deontologisch handelen' behandelt ethiek en deontologie binnen de hulpverlening.
Het olod 'Ethisch en deontologisch handelen' bereidt voor op het omgaan met ethische dilemma's en deontologische/beroepsethische afspraken en het ontwikkelen van morele competentie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

07: Beroepsethisch kader: De gegradueerde handelt in overeenstemming met het beroepsethisch kader en de relevante wettelijke bepalingen.
De student bespreekt met een kritische blik ethische situaties binnen verschillende doelgroepen
De student definieert deontologische principes
De student past deontologische principes toe in een gegeven praktijkvoorbeeld
De student illustreert theoretische principes rond ethiek met praktijkvoorbeelden
De student typeert wat de beroepsethiek inhoudt
De student verantwoordt in welke situaties informatie kan gedeeld worden naar team en derden
De student beschrijft hoe je in een hulpverleningsrelatie omgaat met vertrouwelijke informatie
De student analyseert ethische dilemma's a.d.h.v. theoretische kaders

Leerinhoud

Reflectie rond morele problemen binnen het werkveld van de opvoeder - begeleider
Waarden, normen en deugden
Wat is (beroeps)ethiek – beroepscode ?
Modellen voor ethische reflectie: methodische leidraad voor het benaderen van een ethisch dilemma
Wat is deontologie?
Deontologische basisprincipes: respect - integriteit - verantwoordelijkheid - deskundigheid
Bestaande rechten en plichten binnen het deontologisch hulpverleningskader
Recht op vrije deelname en inzagerecht – informatieplicht
Dwangmaatregelen
Recht op geheimhouding - Zwijgplicht
Recht op zelfbeschikking
Informatieplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Syllabus
  • PowerPointpresentaties
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Practicum en/of oefeningen (avondtraject)15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)69,00 uren
Dagtraject
Practicum en/of oefeningen21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken50,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken50,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00

Toetsing (tekst)

De kennis-en inzichtstoets bestaat uit een geschreven opdracht.

De vaardigheidstoets is een mondelinge simulatie-opdracht.

Geslaagde deelcijfers worden overgedragen naar de tweede zittijd indien de student niet geslaagd is voor dit olod.