Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Omgaan met diversiteit
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Omgaan met diversiteit
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Janssen Katrien, Verschueren Fientje, Vos Wouter, Yildizli Kezi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Omgaan met diversiteit' behandelt het thema diversiteit. De student verkent verschillende vormen van diversiteit in de samenleving en hoe die op elkaar inwerken.
Het olod 'Omgaan met diversiteit' bereidt voor op de toekomstige job als professioneel hulpverlener in een diverse samenleving. Je leert cultuursensitieve vaardigheden om in te zetten in het werkveld, je leert hoe te reageren op uitsluitingsmechanismen en goede praktijken om inclusief te werken.
OLR-Leerdoelen (lijst)
04: Eigen referentiekader: De gegradueerde handelt vanuit verbondenheid en gelijkwaardigheid. De gegradueerde is zich bewust van het eigen referentiekader en handelt vanuit erkenning van de eigenheid en de verscheidenheid van cliënten en cliëntsystemen.
De student benoemt de impact van historische en maatschappelijke factoren op het eigen referentiekader. |
08: Netwerken: De gegradueerde ondersteunt de cliënt bij het versterken en creëren van netwerken die voor de cliënt belangrijk zijn.
De student analyseert good practices op het gebied van inclusief werken in de beroepscontext |
De student herkent voorbeelden van good practices over inclusief werken in de beroepscontext |
07: Beroepsethisch kader: De gegradueerde handelt in overeenstemming met het beroepsethisch kader en de relevante wettelijke bepalingen.
De student formuleert vragen of acties om levensbeschouwelijke kwesties in de hulpverlening bespreekbaar te maken. |
11: Suggesties: De gegradueerde doet op basis van praktijkervaring en ontwikkelingen in de samenleving suggesties ter verbetering van de (ortho)(ped)agogische werking.
De student beschrijft de invloed van cultuurverschillen op de communicatie |
De student beschrijft suggesties om inclusief werken te verbeteren in de beroepscontext. |
De student onderneemt acties waarbij die inclusief werkt in de beroepscontext. |
De student formuleert een voorstel om gepast te reageren op maatschappelijke uitsluitingsprocessen in de beroepscontext |
Leerinhoud
Diversiteit in de samenleving
Cultuursensitief handelen: interculturele competenties
Interculturele communicatie (TOPOI, PINTO)
Impact van migratie: beschermjassen
Gender
In -en uitsluitingsmechanismen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 10,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 30,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 10,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 30,00 | Groepsopdrachten worden individuele opdrachten |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 10,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 30,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 10,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 30,00 | Groepsopdrachten worden individuele opdrachten |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Toetsing (tekst)
Het eindresultaat van het OLOD 'Omgaan met diversiteit' is opgebouwd uit meerdere deelexamens.
Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.