Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Orthopedagogiek
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Orthopedagogiek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Jacobs Inge
Andere co-titularis(sen): Wouters Leendert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Orthopedagogiek' behandelt de kennismaking met het vakgebied orthopedagogie(k) door middel van een historisch overzicht, actuele tendensen, hulpverleningsmodellen, specifieke terminologie...
Het olod 'Orthopedagogiek' bereidt voor op het hanteren van orthopedagogische modellen als toekomstig orthopedagogisch begeleider.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je zet bewust methodieken in om cliƫnten te ondersteunen in hun ontwikkeling en functioneren. Je handelt op basis van theoretische kaders en actuele inzichten. Je realiseert duurzame oplossingen.
Je analyseert een praktijkvoorbeeld aan de hand van een orthopedagogisch denkkader.
|
Je herkent de basisbegrippen van orthopedagogische denkkaders in een praktijkvoorbeeld.
|
Je legt de basisterminologie van orthopedagogiek uit.
|
Je legt de evolutie binnen de orthopedagogiek uit.
|
Je legt de kenmerken van orthopedagogische denkkaders uit.
|
Je past de opvoedingspiramide toe op een gegeven praktijkvoorbeeld.
|
Leerinhoud
- Evoluties binnen de orthopedagogiek
- Basisterminologie
- Orthopedagogische methodiekmodellen
- Kenmerken van de orthopedagogische relatie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- studiemateriaal: digitaal ter beschikking
- syllabus: kan besteld worden bij Universitas
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 80,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 80,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 20,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 80,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 80,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 20,00 | |
Toetsing (tekst)
Het eindresultaat voor het OLOD 'Orthopedagogiek' is opgebouwd uit twee deelexamens.
Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.