Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Psychopathologie
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Psychopathologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Boel Ragna, Engels Anouk, Vandenbussche Jan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Psychopathologie' behandelt verschillende psychiatrische problematieken.
Het olod 'Psychopathologie' bereidt voor op het omgaan met en begeleiden van cliënten met psychi(atri)sche problemen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
| De student bespreekt de gevolgen van de psychische problematiek voor de zorgvrager zelf en voor zijn/haar omgeving. |
| De student geeft een overzicht van biologische, psychologische en sociale factoren die het ontstaan en voortbestaan van psychische stoornissen beïnvloeden |
| De student beschrijft de basissymptomen horend bij de kernproblematiek van psychische stoornissen |
| De student herkent de basissymptomen horend bij verschillende psychische stoornissen in casussen |
06: Communiceren: De gegradueerde communiceert respectvol en doelgericht met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
| De student communiceert genuanceerd over en met mensen met een psychische stoornis a.d.h.v. de basisinzichten uit de psychopathologie |
05: Acties: De gegradueerde vertrekt vanuit krachten bij de cliënt en het cliëntsysteem, heeft oog voor kwetsbaarheden en onderneemt doelgericht acties in functie van levenskwaliteit.
| De student formuleert voorstellen voor gerichte doorverwijzing binnen de geestelijke gezondheidszorg van mensen met een psychische problematiek |
| De student formuleert aandachtspunten voor de begeleiding van mensen met een specifieke psychische stoornis |
Leerinhoud
Inleiding psychopathologie, DSM 5 classificatiesysteem, sociale kaart GGZ, herstelgericht werken en een aantal veel voorkomende psychische stoornissen zoals depressie, psychosegevoeligheid, verslaving, ASS, angststoornissen, borderline e.d.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Syllabus Psychopathologie
- Online documentaires, film, studiemateriaal (steeds gratis beschikbaar)
- Powerpointpresentaties
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.