Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Systemisch denken en handelen
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Systemisch denken en handelen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Severeyns Griet, Vermeulen Guido
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Systemisch denken en handelen' behandelt verschillende benaderingen van het systemisch denken in de omgang met een cliënt/cliëntsysteem.
Het olod 'Systemisch denken en handelen' bereidt voor op het afstemmen van het orthopedagogisch handelen van een cliënt en zijn context en het begeleiden van gezinnen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
03: Ondersteuningsplan: De gegradueerde levert binnen de eigen verantwoordelijkheid, autonoom en met initiatief, een substantiële bijdrage aan het vormgeven en aan het implementeren van het ondersteuningsplan. De gegradueerde doet dit in samenspraak met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student stelt op basis van een casus circulaire vragen |
De student geeft een aanvulling op een (gezins)ondersteuningsplan via de stappen van het methodisch handelen (probleemverkenning/analyse, doelen, plan van aanpak/acties, uitvoering, evaluatie) |
De student verduidelijkt het begeleidingsproces vanuit het circulair denken |
05: Acties: De gegradueerde vertrekt vanuit krachten bij de cliënt en het cliëntsysteem, heeft oog voor kwetsbaarheden en onderneemt doelgericht acties in functie van levenskwaliteit.
De student verduidelijkt het begeleidingsproces vanuit het circulair denken |
De student beschrijft systemische factoren in een (gezins)begeleidingsproces volgens de relationeel ethische dimensie van het contextueel denken. |
De student licht de structurele systemische visie (Minuchin) toe aan de hand van een casus. |
De student licht het gezinsontwikkelingsperspectief toe aan de hand van een casus. |
De student licht de contextuele systeemtheoretische visie (Nagy) toe aan de hand van een casus. |
Leerinhoud
· begrip context, systeem en systeempentagram
· algemene systeemleer en kenmerken; homeostase, circulaire processen,…
· communicatieve systemische benadering met accent op circulaire vraagstelling in/met een systeem (verbindende vraagstelling, vraagverduidelijking)
· begrippen uit de structurele systemische benadering: dans van een systeem, subsystemen, grenzen in een systeem, gezinsposities, structuur,
hiërarchie, symptoomgedrag, gezinsontwikkelingsfasen.
· intergenerationele benadering van systeemdenken (Nagy) m.n balans van geven en ontvangen, gepaste zorg, loyaliteiten, destructieve parentificatie,
destructief en constructief recht, legaat- delegaat, roulerende rekening, genogram, contextuele vraagstelling, meerzijdige partijdigheid,
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het leermateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld via een syllabus, verscheidene PowerPoints per les en bijlagen.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 75,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 75,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 25,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 75,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 75,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 25,00 | |
Toetsing (tekst)
Het eindresultaat van het OLOD 'Systemisch denken en handelen' is opgebouwd uit twee deelexamens.
Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.