Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Werken met netwerken
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Werken met netwerken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermeulen Guido
Andere co-titularis(sen): Ceulemans Stephanie, Jacobs Inge, Laureyns Lynn
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Werken met netwerken' behandelt de methodieken die nodig zijn om een netwerk van een cliënt in kaart te brengen en te versterken.
Het olod 'Werken met netwerken' bereidt voor op het in kaart brengen en versterken van het netwerk van een cliënt.
OLR-Leerdoelen (lijst)
08: Netwerken: De gegradueerde ondersteunt de cliënt bij het versterken en creëren van netwerken die voor de cliënt belangrijk zijn.
De student beschrijft hoe een actuele netwerkmethodiek toe te passen bij een bepaalde doelgroep of cliënt |
De student illustreert het proces waarbij die met een cliënt/doelgroep netwerkversterkend aan de slag gaat. |
De student reflecteert over de meerwaarde van werken met netwerken |
De student creëert een netwerkversterkende activiteit voor een cliënt/doelgroep in een bepaalde situatie rekening houdend met verschillende factoren (cultuur, ervaring, motivatie, veiligheid,...) |
De student brengt het sociaal netwerk van een cliënt/het cliëntsysteem in kaart |
05: Acties: De gegradueerde vertrekt vanuit krachten bij de cliënt en het cliëntsysteem, heeft oog voor kwetsbaarheden en onderneemt doelgericht acties in functie van levenskwaliteit.
De student reflecteert over het hanteren van de emancipatorische basishoudingsaspecten tijdens een netwerkversterkende actie |
Leerinhoud
- Sociale netwerken en Sociale netwerkmethodiek (met o.a. ecogram opstellen)
- Netwerk-ondersteunende basishouding gekoppeld aan Bruggenbouwer (nieuwe rol opvoeder-begeleider)
- Netwerkversteviging, netwerkuitbreiding
- Community building en community-care
- Mantelzorg en werken met vrijwilligers· Diverse netwerkmethodieken (netwerktafels, eigenkrachtconferenties, family finding, buddywerking, lotgenotengroep, mantelzorg, Signs of Safety) gekoppeld aan noden van doelgroep
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Syllabus 'Werken met Netwerken 2023-24'
- Powerpoints
- Extra bijlagen
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 80,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 80,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 80,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 20,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 80,00 | |
Toetsing (tekst)
Het cijfer van een deelexamen kan NIET overgedragen worden naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.