Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Praktijk 1
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Praktijk 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Anthonissens Nans, Bachot Anja, De Wachter Bessie, Gochet Leen, Goethals Sanny, Laureyns Lynn, Nauwelaers Yen, Rogge Eveline, Vandenbussche Jan, Vermeire Katrien, Vermeulen Guido, Verschueren Fientje, Vos Wouter, Wieërs An, Wynants Heidi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 252,00 uren
Korte omschrijving
Praktijk 1 behandelt de kennismaking met het beroep van orthopedagogisch begeleider en het sociaal-agogisch werkveld. Dit opleidingsonderdeel bereidt je voor op zelfstandig handelen, verantwoordelijkheid dragen en positief-kritisch reflecteren in één van de orthopedagogische werkvelden.
Onderwijsorganisatie (tekst)
De student voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor de inschrijving van een graduaatsopleiding zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je creëert een stimulerend leefklimaat. Je organiseert en begeleidt activiteiten in het dagelijks leven van cliënten in het kader van wonen, leren, werken en vrije tijd.
Je biedt in een praktijksituatie in functie van Community Based Learning ondersteuning aan mensen met een ondersteuningsvraag.
|
Je communiceert op een verbindende manier met cliënten, cliëntengroepen, cliëntsystemen, collega's en externen.
Je communiceert actief in een praktijksituatie met alle betrokken actoren om het werkveld beter te leren kennen.
|
Je onderneemt doelgericht acties in functie van de levenskwaliteit en veiligheid van cliënten.
Je maakt in een praktijksituatie in je mondelinge communicatie over cliënten het verschil tussen nice to know en need to know.
|
Je bent je bewust van je referentiekader, kwaliteiten en valkuilen als orthopedagogisch begeleider. Je stuurt je professioneel handelen bij op basis van zelfreflectie. Je hebt aandacht voor zelfzorg.
Je beschrijft de invloed van maatschappelijke factoren op je gedrag, gevoelens en denken.
|
Je beschrijft hoe je eigen waarden en normen invloed hebben op je gedrag, gevoelens en denken.
|
Je beschrijft mogelijke acties om je veerkracht te versterken.
|
Je geeft voorbeelden van factoren die je mentale veerkracht versterken of aantasten.
|
Je motiveert welke doelgroepen aansluiten bij je persoonlijke voorkeur en interesses.
|
Je past reflectiemethodieken toe om een realistisch beeld te krijgen van de eigen sterktes en aandachtspunten.
|
Je vergelijkt het takenpakket van orthopedagogische begeleiders over verschillende doelgroepen heen.
|
Je reflecteert over je leerproces en concrete ervaringen relevant voor de opleiding.
|
Je observeert, denkt en handelt vanuit een professionele orthopedagogische basishouding, omschreven in het attitudeprofiel van de orthopedagogisch begeleider.
Je brengt je eigen basishouding in kaart aan de hand van het attitudeprofiel van de opleiding.
|
Leerinhoud
Taken van een opvoeder-begeleider
Verkenning van de eigen mentale veerkracht
Verkenning van het werkveld
Contact leggen met het werkveld
Zoeken op de sociale kaart
Verkenning van de doelgroepen
Inzicht verwerven in je basishouding als orthopedagogisch begeleider
Actief participeren binnen een zelfgekozen organisatie
Toepassen van reflectiemethodieken
Formulering van persoonlijke actiepunten
Inzicht in eigen sterktes en groeimogelijkheden
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Studiewijzer
PowerPoints
Opdrachtenbundel
Syllabus
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 25,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 75,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 25,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 75,00 | |
Avondtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 25,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 75,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 25,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 75,00 | |
Toetsing (tekst)
Aanwezigheid bij contactmomenten is verplicht. Elke ongewettigde afwezigheid op contactmomenten moet worden ingehaald door een vervangopdracht.
Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.