Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Biologische aspecten
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Biologische aspecten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Ceulemans Stephanie, Gielis Steven
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Biologische aspecten' behandelt het inzicht in biologische processen. Zowel het normale functioneren als ziekten, waarmee je als hulpverlener te maken krijgt, komen aan bod. Het olod 'Biologische aspecten' bereidt voor op het bieden van een goede hulpverlening aan (chronisch) zieke cliënten, dit door middel van basiskennis over pathologie, anatomie en fysiologie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student beschrijft hoe de werking van de hersenen effect heeft op gedrag en psychische processen |
De student herkent, beschrijft en verklaart praktijkgerelateerde aandoeningen door te verwijzen naar de werking van de hormonen |
De student legt verbanden tussen de basale principes van erfelijkheidsleer en de overerving van kenmerken van de mens |
De student herkent, beschrijft en verklaart praktijkgerelateerde aandoeningen door te verwijzen naar de werking van de zintuigen |
De student herkent, beschrijft en verklaart praktijkgerelateerde aandoeningen door te verwijzen naar de werking van het zenuwstelsel |
01: Ondersteuning en begeleiding: De gegradueerde ondersteunt en begeleidt cliënten en cliëntgroepen tijdelijk of langdurig in hun dagelijks leven op vlak van wonen, werken, leren en vrije tijd.
De student herkent levensbedreigende situaties en grijpt in conform de voorgeschreven procedure. |
De student voert BLS (basic life support) met en zonder AED (automatische externe defibrillator) uit. |
Leerinhoud
- werking en aandoeningen van:
- de hersenen
- het zenuwstelsel
- het endocrien stelsel
- de zintuigen
- erfelijkheidsleer
- basic life support in levensbedreigende situaties
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 80,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 80,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 20,00 | |
Toetsing (tekst)
Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.