Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Communicatieve vaardigheden
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Communicatieve vaardigheden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Severeyns Griet
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Communicatieve vaardigheden' behandelt het professioneel communiceren door middel van communicatieve basisvaardigheden aan te leren met behulp van communicatietheorieën en gesprekstechnieken.
Het olod 'Communicatieve vaardigheden' bereidt voor op het professioneel communiceren als zorgverlener ten opzichte van de zorgvragen, collega's en andere actoren.
OLR-Leerdoelen (lijst)
04: Eigen referentiekader: De gegradueerde handelt vanuit verbondenheid en gelijkwaardigheid. De gegradueerde is zich bewust van het eigen referentiekader en handelt vanuit erkenning van de eigenheid en de verscheidenheid van cliënten en cliëntsystemen.
De student neemt in een simulatie de basishouding (luisteren, empathie, respect en acceptatie) aan. |
06: Communiceren: De gegradueerde communiceert respectvol en doelgericht met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student neemt in een simulatie de basishouding (luisteren, empathie, respect en acceptatie) aan. |
De student beschrijft de kenmerken van een hulpverleningsgesprek.
|
De student bespreekt de gespreksvaardigheden en het effect van deze vaardigheden.
|
De student omschrijft het circulaire communicatieproces in een casus.
|
De student past in een simulatie de gespreksvaardigheden doelgericht toe.
|
10: Reflectie en levenslang leren: De gegradueerde stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij o.b.v. van (zelf)reflectie en levenslang leren.
De student geeft verbindende feedback. |
De student reflecteert over de wijze waarop die feedback ontvangt.
|
De student evalueert de gespreksvaardigheden. |
Leerinhoud
1. Theorie Basiscommunicatie
Het circulaire communicatieproces
Model: De axioma’s van Watzlawick (de gelaagdheid van de communicatie)
2. Hulpverleningsgesprek
2a. Basishouding: echtheid, empathie en acceptatie
2b. Gespreksvaardigheden: actief luisteren, vragen stellen, samenvatten.
3. Gespreksmodellen
· Feedback geven en ontvangen
· Verbindende communicatie
· Slechtnieuwsgesprek
· Diagnostisch en coachingsmodel gespreksvoering
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 50,00 | Groepspresentatie (40 punten) en individuele gedragsobservatie: feedback geven (5 punten) + reflectie over feedback ontvangen (5 punten)
|
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | Mondelinge casus (40 punten) + mondelinge reflectieopdracht (10 punten) |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | Mondelinge casus (40 punten) + mondelinge reflectieopdracht (10 punten) |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | Individuele presentatie (40 punten) en individuele gedragsobservatie: feedback geven (5 punten) + reflectie over feedback ontvangen (5 punten) |
Toetsing (tekst)
Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de tweede examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Het simulatiegesprek kan opgenomen worden. Deze opname wordt enkel gebruikt in functie van de evaluatie.