Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Volwassenen en ouderen1997/3333/2425/1/45
Studiegids

Volwassenen en ouderen

1997/3333/2425/1/45
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Volwassenen en ouderen
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Volwassenen en ouderen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Gielis Steven, Voorspoels Hannelore
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

Het olod 'Volwassenen en ouderen' behandelt de leefwereld van volwassenen en ouderen en de mogelijke problemen die daarbij komen kijken.
Het olod 'Volwassenen en ouderen' bereidt voor op het werken met volwassenen en ouderen en de mogelijke uitdagingen die daarbij komen kijken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je zet bewust methodieken in om cliƫnten te ondersteunen in hun ontwikkeling en functioneren. Je handelt op basis van theoretische kaders en actuele inzichten. Je realiseert duurzame oplossingen.
Je beschrijft de invloed van ouderdom op de verschillende ontwikkelingsgebieden (cognitief, psychosociaal, lichamelijk, emotioneel).
Je beschrijft de verschillende diensten en voorzieningen binnen de hulpverlening aan volwassenen.
Je bespreekt de ondersteuningsnoden en -mogelijkheden van volwassenen met een specifieke problematiek (o.a. dementie, NAH, arbeidsbeperking, intrafamiliaal geweld).
Je bespreekt oorzaken, kenmerken en gevolgen van volwassenen met een specifieke problematiek (o.a. dementie, NAH, arbeidsbeperking, intrafamiliaal geweld).
Je onderneemt doelgericht acties in functie van de levenskwaliteit en veiligheid van cliƫnten.
Je beschrijft het functioneren van volwassenen en ouderen a.d.h.v. domeinen van kwaliteit van leven.

Leerinhoud

algemeen kader: kwaliteit van leven (Shalock)

  • Volwassenen
    NAH
    Arbeidsbeperking
    Intra-familiaal geweld
  • Ouderen
    Perceptie
    Geografische evolutie en maatschappelijke gevolgen
    Invloed ouderdom op ontwikkelingsgebieden
    Dementie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • Syllabus
  • Begeleidende PPT presentaties
  • Het studiemateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

Kennis en inzichtstoets in de examenperiode.

De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.