Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Ethisch en deontologisch handelen
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Ethisch en deontologisch handelen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Gielis Steven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Ethisch en deontologisch handelen' behandelt ethiek en deontologie binnen de hulpverlening.
Het olod 'Ethisch en deontologisch handelen' bereidt voor op het omgaan met ethische dilemma's en deontologische/beroepsethische afspraken en het ontwikkelen van morele competentie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
07: Beroepsethisch kader: De gegradueerde handelt in overeenstemming met het beroepsethisch kader en de relevante wettelijke bepalingen.
De student bespreekt met een kritische blik ethische situaties binnen verschillende doelgroepen |
De student definieert deontologische principes |
De student past deontologische principes toe in een gegeven praktijkvoorbeeld |
De student illustreert theoretische principes rond ethiek met praktijkvoorbeelden |
De student typeert wat de beroepsethiek inhoudt |
De student verantwoordt in welke situaties informatie kan gedeeld worden naar team en derden |
De student beschrijft hoe je in een hulpverleningsrelatie omgaat met vertrouwelijke informatie |
De student analyseert ethische dilemma's a.d.h.v. theoretische kaders |
Leerinhoud
Reflectie rond morele problemen binnen het werkveld van de opvoeder - begeleider
Waarden, normen en deugden
Wat is (beroeps)ethiek – beroepscode ?
Modellen voor ethische reflectie: methodische leidraad voor het benaderen van een ethisch dilemma
Wat is deontologie?
Deontologische basisprincipes: respect - integriteit - verantwoordelijkheid - deskundigheid
Bestaande rechten en plichten binnen het deontologisch hulpverleningskader
Recht op vrije deelname en inzagerecht – informatieplicht
Dwangmaatregelen
Recht op geheimhouding - Zwijgplicht
Recht op zelfbeschikking
Informatieplicht
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Syllabus
- PowerPointpresentaties
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 50,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
De kennis-en inzichtstoets bestaat uit een geschreven opdracht.
De vaardigheidstoets is een mondelinge simulatie-opdracht.
Geslaagde deelcijfers worden overgedragen naar de tweede zittijd indien de student niet geslaagd is voor dit olod.