Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Omgaan met informatie31654/3333/2425/1/68
Studiegids

Omgaan met informatie

31654/3333/2425/1/68
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Omgaan met informatie
  • Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Omgaan met informatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Gielis Steven, Hendrickx Lieve, Schits Barbra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren

Korte omschrijving

Het olod 'Omgaan met informatie' behandelt het verzamelen en verwerken van informatie relevant voor het agogisch werkveld.
Volgende thema's komen aan bod: mediawijsheid, taalvaardigheid, logboekverslaggeving, vergaderverslaggeving, bronnenhantering en e-mailen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je communiceert op een verbindende manier met cliënten, cliëntengroepen, cliëntsystemen, collega's en externen.
Je formuleert actiepunten om je professionele schriftelijke taalvaardigheid bij te sturen.
Je hanteert een correcte bronvermelding volgens de APA-normen.
Je hanteert een helder en correct zakelijk en schriftelijk taalgebruik.
Je maakt onderscheid tussen hoofd- en bijzaken in een tekst.
Je stelt een formele e-mail op.
Je werkt een verslag uit van een vergadering in een gesimuleerde context.
Je verzamelt informatie in functie van het ondersteuningsplan en levert een actieve bijdrage aan het vormgeven en implementeren ervan.
Je geeft feiten objectief en overzichtelijk weer in een logboekverslag.
Je hanteert betrouwbare bronnen bij het verzamelen van informatie.
Je bent je bewust van je referentiekader, kwaliteiten en valkuilen als orthopedagogisch begeleider. Je stuurt je professioneel handelen bij op basis van zelfreflectie. Je hebt aandacht voor zelfzorg.
Je reflecteert over je mediawijze houding.

Leerinhoud

• Het opstellen van een formele e-mail
• Betrouwbare bronnen verzamelen en beoordelen
• Correct verwijzen naar bronnen volgens APA-normen
• Helder, correct en zakelijk schriftelijk taalgebruik
• Taalvaardigheidstesten via Taalsprong
• Een logboekverslag opstellen
• Een vergaderverslag opstellen
• Mediawijsheid

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer
  • PowerPointpresentaties
  • Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks30,00Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
Opdracht 3A: Mediawijsheid (20%)
Opdracht 3B: Taalvaardigheid (10%)
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken40,00Opdracht 1A: Formele e-mail (20%)
Opdracht 1B: Bronnenonderzoek (20%)
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken30,00Opdracht 2A: Logboekverslag (10%)
Opdracht 2B: Vergaderverslag (20%)

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks30,00Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
Opdracht 3A: Mediawijsheid (20%)
Opdracht 3B: Taalvaardigheid (10%)
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00Opdracht 1A: Formele e-mail (20%)
Opdracht 1B: Bronnenonderzoek (20%)
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Opdracht 2A: Logboekverslag (10%)
Opdracht 2B: Vergaderverslag (20%)

Toetsing (tekst)

Het cijfer van een deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.

De examenopdracht 2 (logboekverslag en vergaderverslag) wordt tijdens de lessen uitgevoerd. Hierdoor geldt een verplichte aanwezigheid voor deze twee lessen. Conform de regels uit het OER wordt er een inhaalmoment voorzien bij gewettigde afwezigheid. Dit inhaalmoment vindt plaats tijdens de lessenreeks. Bij gewettigde afwezigheid tijdens het inhaalmoment, wordt een later inhaalexamen gepland met de lector. Ongewettigde afwezigheid leidt tot een nul voor de betreffende opdracht.

Voor de tweede zittijd wordt deze opdracht vervangen door een schriftelijke opdracht.

De mondelinge reflectieopdracht 3 zal tijdens de tweede zittijd doorgaan op afspraak.