Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Orthopedagogische thema's
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Orthopedagogische thema's
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): De Ceuster Hanne, Gielis Steven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Orthopedagogische thema's' behandelt verschillende hulpverleningsmodellen of methodieken uit de orthopedagogische sector.
Het olod 'Orthopedagogische thema's' bereidt voor op het professioneel omgaan met algemene en specifieke opvoedingsthema's door middel van theoretische achtergronden en referentiekaders. Het olod leert studenten hoe ze een bijdrage kunnen leveren aan het (opstellen van het) ondersteuningsplan.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student onderbouwt keuzes voor bepaalde methodieken op maat van de cliënt |
De student past orthopedagogische methodieken toe |
De student gebruikt bij een bepaalde methodiek de correcte terminologie. |
03: Ondersteuningsplan: De gegradueerde levert binnen de eigen verantwoordelijkheid, autonoom en met initiatief, een substantiële bijdrage aan het vormgeven en aan het implementeren van het ondersteuningsplan. De gegradueerde doet dit in samenspraak met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student formuleert op basis van de doelen binnen een ondersteuningsplan passende acties |
De student formuleert passende doelen binnen een ondersteuningsplan |
De student beschrijft hoe hij bijdraagt aan het evalueren van een ondersteuningsplan |
De student formuleert op basis van beeldvorming een ondersteuningsvraag van een cliënt |
Leerinhoud
Het olod 'Orthopedagogische thema's' behandelt verschillende hulpverleningsmodellen of methodieken uit de orthopedagogische sector, o.a.:
Oplossingsgericht werken
Positieve psychologie
Nieuwe autoriteit
Methodieken gericht op non-verbale communicatie
Planmatig ondersteunend handelen
Effecten van planmatig handelen
Ondersteuningsplan
Beeldvorming en perspectief
Doelen formuleren
Acties formuleren
Rapportage en evaluatie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Syllabus
- PowerPoints
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.