Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Psychopathologie
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Psychopathologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Ceuster Hanne, Gielis Steven
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Psychopathologie' behandelt verschillende psychiatrische problematieken.
Het olod 'Psychopathologie' bereidt voor op het omgaan met en begeleiden van cliënten met psychi(atri)sche problemen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: Leefklimaat op maat: De gegradueerde draagt in vertrouwde en nieuwe, complexe contexten methodisch bij tot het uitbouwen van een leefklimaat op maat.
De student bespreekt de gevolgen van de psychische problematiek voor de zorgvrager zelf en voor zijn/haar omgeving. |
De student geeft een overzicht van biologische, psychologische en sociale factoren die het ontstaan en voortbestaan van psychische stoornissen beïnvloeden |
De student beschrijft de basissymptomen horend bij de kernproblematiek van psychische stoornissen |
De student herkent de basissymptomen horend bij verschillende psychische stoornissen in casussen |
06: Communiceren: De gegradueerde communiceert respectvol en doelgericht met de cliënt, het cliëntsysteem, het team en andere betrokken actoren.
De student communiceert genuanceerd over en met mensen met een psychische stoornis a.d.h.v. de basisinzichten uit de psychopathologie |
05: Acties: De gegradueerde vertrekt vanuit krachten bij de cliënt en het cliëntsysteem, heeft oog voor kwetsbaarheden en onderneemt doelgericht acties in functie van levenskwaliteit.
De student formuleert voorstellen voor gerichte doorverwijzing binnen de geestelijke gezondheidszorg van mensen met een psychische problematiek |
De student formuleert aandachtspunten voor de begeleiding van mensen met een specifieke psychische stoornis |
Leerinhoud
Inleiding psychopathologie, DSM 5 classificatiesysteem, sociale kaart GGZ, herstelgericht werken en een aantal veel voorkomende psychische stoornissen zoals depressie, psychosegevoeligheid, verslaving, ASS, angststoornissen, borderline e.d.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Syllabus Psychopathologie
- Online documentaires, film, studiemateriaal (steeds gratis beschikbaar)
- Powerpointpresentaties
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.