Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 2
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Praktijk 3 + 4
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Praktijk 3 + 4 (28ECTS)
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Praktijk 3 + 4
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Praktijk 3 + 4 (28ECTS)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
27 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Gielis Steven, Gommeren Lara, Hendrickx Lieve, Severeyns Griet, Voorspoels Hannelore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 756,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Praktijk 3+4' behandelt de praktijkervaring in het orthopedagogische werkveld en bereidt voor op de competenties die nodig zijn om de rol als opvoeder-begeleider zelfstandig te kunnen uitvoeren.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je creëert een stimulerend leefklimaat. Je organiseert en begeleidt activiteiten in het dagelijks leven van cliënten in het kader van wonen, leren, werken en vrije tijd.
Je voert de taken als begeleider in een praktijksituatie zelfstandig uit.
|
Je kent methodes om een stimulerend leefklimaat te creëren in een praktijksituatie.
|
Je communiceert op een verbindende manier met cliënten, cliëntengroepen, cliëntsystemen, collega's en externen.
Je maakt in een praktijksituatie in je mondelinge communicatie een onderscheid tussen feiten en meningen.
|
Je maakt in een praktijksituatie in je schriftelijke communicatie een onderscheid tussen feiten en meningen.
|
Je stemt in een praktijksituatie je communicatiestijl af op cliënten, cliëntengroepen, cliëntsystemen, collega's en externen.
|
Je zet je non verbale communicatie doelgericht in tijdens interacties in een praktijksituatie.
|
Je vraagt feedback aan je mentor werkplekleren over je schriftelijke reflecties en opdrachten in een praktijksituatie.
|
Je hanteert een verbindende communicatiestijl in een praktijksituatie.
|
Je informeert en betrekt collega's en cliënten bij de realisatie van een project in een praktijksituatie.
|
Je presenteert een project op een heldere manier aan derden in een praktijksituatie.
|
Je verricht cliëntgebonden administratie in een praktijksituatie.
|
Je zet anderen aan om correct en respectvol om te gaan met mensen in een praktijksituatie.
|
Je zet bewust methodieken in om cliënten te ondersteunen in hun ontwikkeling en functioneren. Je handelt op basis van theoretische kaders en actuele inzichten. Je realiseert duurzame oplossingen.
Je stemt de keuze van je project af op de noden van de leerwerkplek.
|
Je draagt bij aan het methodisch uitbouwen van een leefklimaat in een praktijksituatie, aan de hand van een project.
|
Je ontwikkelt originele ideeën en oplossingen op maat van de cliënt in een praktijksituatie.
|
Je zet methodes in om een stimulerend leefklimaat te creëren in een praktijksituatie.
|
Je werkt een project uit in een praktijksituatie met een meerwaarde (en toepasbaarheid) op langere termijn.
|
Je verzamelt informatie in functie van het ondersteuningsplan en levert een actieve bijdrage aan het vormgeven en implementeren ervan.
Je begeleidt de cliënt zelfstandig in functie van de vooropgestelde (ontwikkelings)doelen in een praktijksituatie.
|
Je handelt in een praktijksituatie volgens de doelen en acties die in het ondersteuningsplan van de cliënt geformuleerd staan.
|
Je levert in een praktijksituatie een bijdrage aan het realiseren van de doelen die inspelen op de noden van de cliënt.
|
Je onderneemt doelgericht acties in functie van de levenskwaliteit en veiligheid van cliënten.
Je bewaakt in een praktijksituatie het evenwicht tussen professionele en emotionele afstand/nabijheid.
|
Je draagt in een praktijksituatie bij aan emotionele en fysieke veiligheid van de cliënt, de groep en de omgeving.
|
Je handelt in een praktijksituatie volgens de deontologische afspraken, kaders van de organisaties en wettelijke bepalingen.
|
Je onderneemt in een praktijksituatie doelgericht actie i.f.v. de kwaliteit van leven van de cliënt.
|
Je ondersteunt en motiveert cliënten bij het uitbouwen, versterken en onderhouden van hun netwerk. Je streeft inclusie na en faciliteert maatschappelijke participatie.
Je hanteert in een praktijksituatie een inclusief taalgebruik.
|
Je stimuleert in een praktijksituatie cliënten om actief deel te nemen aan de samenleving.
|
Je onderneemt inclusieve acties in een praktijksituatie.
|
Je ondersteunt in een praktijksituatie de cliënt in het uitbouwen, onderhouden en/of versterken van het netwerk via concrete acties.
|
Je begeleidt cliënten naar maximale autonomie vanuit hun krachten. Je moedigt hen aan om eigen ideeën te uiten en zelf keuzes te maken.
Je handelt in een praktijksituatie vanuit de krachten van de cliënt/het cliëntsysteem.
|
Je handelt in een praktijksituatie vanuit de kwetsbaarheden van de cliënt/het cliëntsysteem.
|
Je hanteert in een praktijksituatie een emancipatorische begeleidersstijl
|
Je bent je bewust van je referentiekader, kwaliteiten en valkuilen als orthopedagogisch begeleider. Je stuurt je professioneel handelen bij op basis van zelfreflectie. Je hebt aandacht voor zelfzorg.
Je stuurt in een praktijksituatie je handelen bij aan de hand van kritische zelfreflectie.
|
Je stuurt in een praktijksituatie je handelen bij aan de hand van feedback.
|
Je handelt in een praktijksituatie steeds professioneel met oog voor de ander(en) en jezelf.
|
Je beschrijft je leerwinst na elke supervisie
|
Je motiveert de keuze van je professionele groeidoelen uitgebreid.
|
,Je onderbouwt je professionele groeidoelen in een actieplan.
|
Je reflecteert toekomstgericht over je groeiproces
|
Je motiveert in hoeverre je professionele groeidoelen zijn bereikt.
|
Je bespreekt je eigen referentiekader gelinkt aan praktijkervaringen.
|
Je beschrijft je leerwinst rond het projectmatig werken.
|
Je geeft constructieve feedback op verschillende aspecten van projecten van medestudenten met als doel specifieke verbeterpunten en sterke punten te identificeren
|
Je werkt mee aan het realiseren van de missie en de doelstellingen van de organisatie en brengt ideeën aan ter verbetering van de dagelijkse werking. Je denkt kritisch en houdt rekening met verschillende perspectieven.
Je formuleert in een praktijksituatie suggesties ter verbetering van de werking.
|
Je vertaalt in een praktijksituatie de missie, visie en doelstellingen van de organisatie op een kritische en constructieve wijze naar concreet handelen.
|
Je verwerkt in een praktijksituatie informatie op een objectieve wijze in functie van een project, afgestemd op de noden van de leerwerkplek.
|
Je werkt in een praktijksituatie methodisch en planmatig een project uit ter optimalisatie van de werking.
|
Je observeert, denkt en handelt vanuit een professionele orthopedagogische basishouding, omschreven in het attitudeprofiel van de orthopedagogisch begeleider.
Je handelt vanuit een orthopedagogische basishouding, zoals uitgewerkt in het attitudeprofiel niveau 2.
|
Je hebt aandacht voor, ondersteunt en beïnvloedt groepsdynamische processen. Je werkt samen met cliënten, cliëntengroepen, cliëntsystemen, collega's en externen.
Je draagt bij aan een positieve werksfeer en teamgeest in een praktijksituatie.
|
Je neemt in een praktijksituatie actief deel aan intern en extern overleg.
|
Je evalueert je samenwerkingsvaardigheden binnen een team in een praktijksituatie.
|
Je bewaart het overzicht van de cliëntengroep in een praktijksituatie.
|
Leerinhoud
Het opleidingsonderdeel (OLOD) Praktijk 3+4 bestaat uit 2 grote delen:
1. werkplekleren op de werkvloer
2. coaching (lessen/ supervisies) binnen AP Hogeschool
Praktijk 3+4 bestaat uit 500u werkplekleren.
Het werkplekleren heeft als doel de beoogde competenties van de opleiding te toetsen aan de realiteit en/of verder in te oefenen en te ontwikkelen binnen een reële beroepssituatie, wat resulteert in beroepservaring.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Studiewijzer
Lesmateriaal op Digitap
Werkbundel
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 30,00 | |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 50,00 | |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 20,00 | Attitudeprofiel |
Toetsing (tekst)
Aanwezigheid bij contactmomenten is verplicht. Ongewettigde afwezigheid op contactmomenten moeten steeds worden ingehaald door een vervangopdracht. Meerdere ongewettigde afwezigheden op het werkplekleren leiden tot een stopzetting.
Een tekort op één (of meer) van de deelcijfers (werkplekleren, portfolio of attitudeprofiel) leidt tot een Fail (F) voor het totale opleidingsonderdeel.
Voor dit olod is geen tweede examenkans mogelijk.