Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Personen met een beperking
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Antwerpen) als Personen met een beperking (4ECTS)
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Personen met een beperking
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Mechelen) als Personen met een beperking (4ECTS)
-
Graduaat orthopedagogische begeleiding (Turnhout) als Personen met een beperking (4ECTS)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Gielis Steven, Voorspoels Hannelore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het olod 'Personen met een beperking' behandelt de verkenning van het concrete begeleiden van mensen in diverse problematische of specifieke begeleidingssituaties.
De student maakt kennis met verschillende doelgroepen van personen met een beperking.
Het olod 'Personen met een beperking' bereidt voor op het afstemmen van de hulpverleningsmethoden en -technieken aan de cliënt.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je creëert een stimulerend leefklimaat. Je organiseert en begeleidt activiteiten in het dagelijks leven van cliënten in het kader van wonen, leren, werken en vrije tijd.
Je benoemt de ondersteuningsnoden en -mogelijkheden van personen met een verstandelijke, fysieke, visuele, auditieve of meervoudige beperking.
|
Je formuleert ondersteuningstips ter verbetering van het functioneren van personen met een verstandelijke, fysieke, visuele, auditieve of meervoudige beperking.
|
Je zet bewust methodieken in om cliënten te ondersteunen in hun ontwikkeling en functioneren. Je handelt op basis van theoretische kaders en actuele inzichten. Je realiseert duurzame oplossingen.
Je benoemt de basiskenmerken van de ontwikkelingsdomeinen van personen met een auditieve, visuele, fysieke, meervoudige of verstandelijke beperking.
|
Je beschrijft de kenmerken van een verstandelijke, fysieke, visuele, auditieve of meervoudige beperking.
|
Je beschrijft de verschillende diensten en voorzieningen binnen de hulpverlening aan personen met een beperking.
|
Je beschrijft oorzaken van een verstandelijke, fysieke, visuele, auditieve of meervoudige beperking.
|
Je legt de relevante wetgeving binnen de context van personen met een beperking uit.
|
Leerinhoud
Dit OLOD geeft een overzicht van:
De eigenschappen/kenmerken van lichamelijke, verstandelijke, auditieve, visuele en meervoudige beperkingen.
De prevalentie en oorzaken van de soorten beperkingen.
De invloed van de beperking op de verschillende ontwikkelingsdomeinen.
Ondersteuning en begeleidingsmethoden voor personen met een beperking.
Rol van een opvoeder-begeleider voor deze doelgroep.
Relevante rechten en wetgeving voor deze doelgroep.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Powerpointpresentaties
- Syllabus
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Voor dit OLOD wordt een schriftelijk examen op 100% van de te behalen punten voorzien.
“De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.”