Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat programmeren, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Lettany Barbara
Andere co-titularis(sen): Doggen Stijn
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod IT Organisatie bereidt voor op het functioneren binnen een project in een IT-organisatie. Het olod IT organisatie heeft hierbij een speciale focus op communicatie en soft skills.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde programmeert webapplicaties en databankstructuren en werkt hierbij planmatig gebruikmakend van de Agile methodiek.
| Je hanteert het correcte Agile-vakjargon in een eenvoudige case. |
| Je past de Agile-methodologie toe in een eenvoudige case. |
| Je beschrijft de Agile best practices. |
De gegradueerde documenteert in functie van kwalitatieve gebruikershandleidingen, referentiegidsen en online hulpbronnen waar nodig.
| Je documenteert een IT-project en rapporteert hierover aangepast aan het doelpubliek. |
De gegradueerde werkt constructief en actief samen in een multidisciplinair en divers team.
| Je werkt constructief en proactief samen in een team binnen de professionele bedrijfscontext (collaboration tools, communicatiekanalen). |
| Je gebruikt correcte communicatievaardigheden in een vergadering. |
De gegradueerde deelt en vraagt kennis, ervaringen en tips om het werk van teamleden en zichzelf te verbeteren.
| Je past feedbacktechnieken toe om de communicatie te verbeteren en het leerproces te bevorderen. |
| Je participeert actief tijdens overlegmomenten. |
De gegradueerde verzamelt informatie, communiceert en rapporteert efficiënt over het geleverde werk, afgestemd op het doelpubliek en gebruikmakend van het Engels vakjargon.
| Je geeft een professionele presentatie die wordt afgestemd op de context, het publiek en het doel van de presentatie. |
| Je communiceert helder en beknopt tijdens vergaderingen, waarbij je je ideeën effectief presenteert, vragen stelt voor verduidelijking en actief luistert naar anderen. |
| Je maakt zowel schriftelijk als mondeling gebruik van correcte taal en het geschikte vakjargon. |
| Je communiceert zowel mondeling als schriftelijk efficiënt en effectief binnen een professionele context. |
De gegradueerde handelt deontologisch en houdt rekening met de wettelijke en bedrijfseigen veiligheids- en privacyrichtlijnen.
| Je handelt volgens de deontologische principes om de hoogste professionele standaarden te waarborgen. |
Leerinhoud
• Basisprincipes van synchrone en asynchrone communicatie
• Presentatietechnieken
• Teamwerking
o Vergadertechnieken, notuleren, rapporteren
o Gesprekstechnieken
o Feedback geven en ontvangen / peerevaluatie
• Projectmatig werken
o Waterfall / Agile
o Scrum
• Documenteren
• Digitale etiquette
• Planning opmaken
• Zelfreflectie
Studiematerialen (lijst)
StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplichtToetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Portfolio | 50,00 | Digitaal in te dienen en mondelinge verdediging tijdens de lesweken |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Tweede examenperiode | Portfolio | 50,00 | Digitaal in te dienen en mondelinge verdediging in de examenreeks |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 50,00 | |