Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Kok Nathan
Andere co-titularis(sen): Bisschops Evy, Geerts Simon
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Leergroep ‘professionele oriëntering’ behandelt reflectie, het zelfbeeld, kwaliteiten en competenties en de basishouding van de sociaal-cultureel werker. Tijdens het OLOD ga je op zoek naar een leerwerkplek en doe je ervaring op tijdens relevant vrijwilligerswerk.
Het OLOD Leergroep ‘professionele oriëntering’ bereidt je voor op werkplekleren en reflecteren doorheen de opleiding en je verdere professionele ontwikkeling.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je maakt ontmoetingen mogelijk en verbindt mensen in en met de samenleving.
Je beschrijft je eigen referentiekader. |
Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht en op maat, met aandacht voor de diversiteit in het werkveld.
Je beargumenteert je keuze voor een leerwerkplek. |
Je stelt jezelf professioneel voor in een motivatiebrief. |
Je communiceert respectvol met het werkveld. |
Je communiceert professioneel met het werkveld. |
Je solliciteert professioneel. |
Je handelt oplossingsgericht ten aanzien van problemen die zich stellen.
Je gebruikt de juiste kanalen bij het zoeken naar organisaties in functie van je professionele oriëntering. |
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang te leren.
Je reflecteert over je basishouding als sociaal-cultureel werker. |
Je reflecteert over je waarden, normen en overtuigingen. |
Je reflecteert over je kwaliteiten. |
Je reflecteert over de verschillende aspecten van je zelfbeeld als sociaal-cultureel werker. |
Je reflecteert over je uitdagingen. |
Je reflecteert over je ervaring tijdens het vrijwilligerswerk. |
Je benoemt je kwaliteiten. |
Je benoemt je uitdagingen. |
Leerinhoud
In dit OLOD komen volgende thema’s onder andere aan bod:
- Wie ben ik? Wat kan ik?
- Basishouding
- Werkveldverkenning vanuit ‘wie ben ik’
- Toeleiding naar werkveld
- Professionele communicatie met werkveld
- Leren reflecteren: kernkwadrant
- Werkveldbezoek bij 2e jaarsstudenten (BPA): verbreding werkveldkennis
- Vrijwilligerswerk
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Lesmateriaal op digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 50,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 50,00 | |