Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Kok Nathan
Andere co-titularis(sen): Geerts Simon
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD ‘Leergroep werken met groepen’ behandelt de professionele begeleiding van groepen binnen het sociaal-cultureel werk. Je leert een groep analyseren en op basis daarvan keuzes maken in de begeleiding.
Het OLOD ‘Leergroep werken met groepen’ bereidt je voor op het kracht- en veranderingsgericht begeleiden van groepen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je begeleidt groepen en individuen in en naar verandering.
Je handelt vanuit de eigenheid van de doelgroep. |
Je motiveert de doelgroep voor het voorgestelde veranderingsproces. |
Je handelt veranderingsgericht met groepen. |
Je begeleidt groepsdynamische processen. |
Je stimuleert positieve groepsdynamische processen. |
Je intervenieert professioneel bij negatieve groepsdynamische processen. |
Je bewaakt de veiligheid binnen de groep tijdens een begeleiding. |
Je handelt methodisch in een gesuperviseerde context. |
Je organiseert activiteiten rekening houdend met de leefwereld van de doelgroep. |
Je benoemt noden van individuen vanuit groepsgerichte activiteiten. |
Je begeleidt de activiteit op basis van een analyse van de situationele factoren. |
Je geeft inzicht in het belang van de doelstellingen tijdens het uitvoeren van de activiteit. |
Je werkt krachtgericht met een groep. |
Je reageert professioneel op een conflict in een groep. |
Je organiseert doelgerichte activiteiten die afgestemd zijn op een concrete nood, vraag of ambitie.
Je organiseert een activiteit op basis van de noden van de doelgroep. |
Je identificeert de noden van de doelgroep. |
Je versterkt en beweegt burgers in het opnemen van maatschappelijk relevante initiatieven.
Je werkt krachtgericht in groep. |
Je benoemt krachten van individuen vanuit groepsgerichte activiteiten. |
Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je toont samenwerkingsvaardigheden tijdens het ontwerpen van activiteiten. |
Je toont samenwerkingsvaardigheden tijdens het uitvoeren van activiteiten. |
Je handelt oplossingsgericht ten aanzien van problemen die zich stellen.
Je gebruikt diverse werkvormen bij het begeleiden van de doelgroep in een gesuperviseerde context. |
Je hanteert een creatieve aanpak bij het ontwerpen van een activiteit voor de doelgroep. |
Je past de principes van oplossingsgericht werken toe in een gesuperviseerde context. |
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang te leren.
Je reflecteert over je begeleidershouding tijdens de georganiseerde activiteit. |
Je reflecteert over de verhouding tussen de doelgroep en de begeleiders. |
Je reflecteert over de samenwerking van de groep. |
Leerinhoud
In dit OLOD komen onder andere volgende thema’s aan bod:
- De begeleidershouding tijdens groepsactiviteiten
- Samenwerkingsvaardigheden
- Krachtgericht en waarderend werken.
- Talenten en noden in een groep.
- Inhoudelijke en procesmatige keuzes maken
- Toepassing ‘Werken met groepen’ (sem 2)
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Lesmateriaal op digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 20,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 60,00 | |