Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Possemiers Sanne
Andere co-titularis(sen): Clauw Jo, Polak Robin
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD ‘Werken als unieke SCW’er behandelt de eigenheid van elk project en elke sociaal-cultureel werker binnen het projectwerk. Je gaat projectmatig aan de slag in het sociaal-culturele werkveld.
Het OLOD ‘Werken als unieke SCW’er bereidt je voor op professioneel begeleiden en projectmatig werken in het sociaal cultureel werkveld.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je begeleidt groepen en individuen in en naar verandering.
Je moedigt model-leren aan tijdens het begeleiden van een activiteit. |
Je zorgt voor duidelijkheid tijdens het begeleiden van een activiteit. |
Je handelt assertief tijdens het begeleiden van een activiteit. |
Je organiseert doelgerichte activiteiten die afgestemd zijn op een concrete nood, vraag of ambitie.
Je realiseert een samenwerkingsverband voor het uitwerken van activiteiten voor de doelgroep. |
Je werkt een sociaal-cultureel project methodisch uit. |
Je past je activiteit aan op basis van het proces van de doelgroep. |
Je evalueert het proces van de georganiseerde activiteit. |
Je realiseert de doelstellingen van de vooropgestelde activiteit tijdens de uitvoering van de activiteit. |
Je versterkt en beweegt burgers in het opnemen van maatschappelijk relevante initiatieven.
Je handelt krachtgericht binnen een sociaal-cultureel project. |
Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je werkt op een doelgerichte manier samen met aandacht voor het proces van de doelgroep. |
Je evalueert samen met betrokken partners de activiteiten voor de doelgroep. |
Je organiseert in groep activiteiten voor de doelgroep. |
Je handelt oplossingsgericht ten aanzien van problemen die zich stellen.
Je gebruikt diverse werkvormen bij het begeleiden van de doelgroep. |
Je hanteert creativiteit als kracht om oplossingsgericht te werken. |
Je handelt zelfstandig binnen een sociaal-cultureel project. |
Je handelt oplossingsgericht binnen een sociaal-cultureel project. |
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang te leren.
Je implementeert de basishouding in je handelen als sociaal-cultureel werker. |
Je reflecteert over je handelen als sociaal-cultureel werker. |
Leerinhoud
In dit OLOD komen onder andere volgende thema’s aan bod:
- Projectmatig werken
- Rol- en taakverdeling binnen groepen
- Projectfiches en/of plan van aanpak
- Product- en procesevaluatie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Opdrachtenbundel
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 50,00 | |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 40,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 10,00 | |