Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Titularis: Possemiers Sanne
Andere co-titularis(sen): Alci Arzu, Geerts Simon, Kok Nathan, Polak Robin, Yildizli Kezi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 252,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Praktijkverkenning behandelt gesuperviseerd werkplekleren.
Het OLOD Praktijkverkenning bereidt voor op het professioneel functioneren in een beroepspraktijkorganisatie binnen de sector.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je maakt ontmoetingen mogelijk en verbindt mensen in en met de samenleving.
Je handelt empatisch in contact met de doelgroep. |
Je begeleidt groepen en individuen in en naar verandering.
Je neemt een voorbeeldfunctie op tegenover de doelgroep. |
Je bevraagt de noden van de doelgroep in een gesuperviseerde context. |
Je herkent problemen in de samenleving en geeft signalen gericht door.
Je handelt vanuit de waarden en normen van het beroep. |
Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht en op maat, met aandacht voor de diversiteit in het werkveld.
Je communiceert empathisch op de werkplek. |
Je communiceert empathisch tijdens de werkplekbegeleiding. |
Je luistert actief tijdens leermomenten in de werkplekbegeleiding. |
Je bevraagt anderen tijdens leermomenten in de werkplekbegeleiding. |
Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je formuleert relevante tips aangaande leervragen van medestudenten. |
Je komt je afspraken na. |
Je handelt oplossingsgericht ten aanzien van problemen die zich stellen.
Je luistert actief op de leerwerkplek. |
Je bevraagt anderen. |
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang te leren.
Je vraagt feedback. |
Je gaat constructief aan de slag met feedback. |
Je handelt volgens de afspraken van de leerwerkplek. |
Je zet je actief in op de leerwerkplek. |
Je toont engagement op de leerwerkplek. |
Je bespreekt je functioneren op de leerwerkplek. |
Je reflecteert over je beroepsethisch handelen. |
Je reflecteert over je eigen handelen op de leerwerkplek. |
Je formuleert leerdoelen voor de volgende periode werkplekleren. |
Je benoemt de eigen kwaliteiten en werkpunten gedurende werkplekbegeleiding. |
Je bespreekt of de leerwerkplek aansluit bij de eigen mogelijkheden. |
Je bespreekt je eigen functioneren in de werkplekbegeleiding. |
Je beschrijft de werking van de leerwerkplek. |
Je plaatst de leerwerkplek binnen de sociaal-culturele sector. |
Je stelt vragen bij nieuwe situaties. |
Je benoemt volgens welke methoden de leerwerkplek handelt. |
Je gaat constructief om met feedback tijdens de werkplekbegeleiding. |
Je vraagt feedback tijdens leermomenten in de werkplekbegeleiding. |
Leerinhoud
Praktijkverkenning in het werkveld (180 uren)
- Ontwikkelen van een professionele basishouding
- Observeren en ervaren van de beroepspraktijk vanuit een goede basishouding
- Persoonlijke en concrete leerdoelen en actiepunten formuleren voor de leerwerkplek van Beroepspraktijk A
- Verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces
- Reflectie
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Info- en opdrachtenbundel Praktijkverkenning
- Infogids Praktijkverkenning
- Reglement werkplekleren GSCW
- Het cursusmateriaal zal digitaal ter beschikking worden gesteld (Digitap Werkplekleren GSW)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 50,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 20,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 30,00 | |