Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat systeem- en netwerkbeheer, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Willemen Vaya
Andere co-titularis(sen): de Magtige Ernie, Waeyaert Dimitri
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Routering & Switching behandelt de basisprincipes van datacommunicatie, de vaakst voorkomende protocollen en de configuratie van routers en switches, zodat de student een datanetwerk kan configureren om endpoints met elkaar te verbinden.
Het olod Routering & Switching bereidt voor op het olod Enterprise Networking.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je installeert en implementeert netwerkonderdelen en -diensten in een fysieke -, virtuele - of cloudomgeving, volgens de noden van een organisatie of zijn gebruikers, of op basis van een bestaand plan.
De student implementeert VLAN’s.
|
De student configureert inter-VLAN-routering.
|
De student configureert een layer 2 switch volgens de voorgeschreven criteria.
|
Je monitort, test en troubleshoot netwerkonderdelen en -diensten en stelt op basis hiervan verbeterpunten voor en werkt structurele oplossingen uit voor vastgestelde problemen.
De student haalt gestructureerd fouten uit een netwerk, zowel op fysiek als op logisch niveau.
|
De student detecteert en troubleshoot switching problemen.
|
De student detecteert en troubleshoot routeringsproblemen.
|
Je configureert en beheert netwerkonderdelen en -diensten om correct samen te werken, rekening houdend met de impact van wijzigingen.
De student configureert statische routering in een netwerk van beperkte complexiteit en grootte.
|
De student configureert een router om de DHCP service uit te voeren.
|
De student configureert een router als NAT router.
|
De student configureert dynamische routering in een netwerk van beperkte complexiteit en grootte.
|
De student configureert de basis IPv4 en IPv6 instellingen op routerinterfaces.
|
Je informeert, adviseert en ondersteunt de organisatie of zijn gebruikers omtrent het correct en veilig gebruik van de netwerkomgeving.
De student configureert ACL’s.
|
De student beveiligt de toegang tot een router en een switch configuratie.
|
De student back-upt en restoret router en switch configuraties.
|
Je past de standaarden, best practices en geldende procedures binnen een organisatie toe inzake installatie, configuratie, automatisatie, beheer en beveiliging.
De student hanteert de juiste concepten in het kader van switched netwerkomgevingen.
|
De student hanteert de juiste concepten in het kader van routed netwerkomgevingen.
|
De student plaatst de verschillende soorten netwerkapparaten op de juiste OSI-laag en beschrijft hun werking.
|
De student beschrijft in de praktijk gebruikte protocollen en plaatst ze binnen hun protocolstack en/of binnen het netwerk.
|
De student beschrijft de functie van een routeringsprotocol.
|
Je past de afspraken en geldende procedures binnen een organisatie toe inzake rapporteren en documenteren.
De student documenteert de taken die uitgevoerd worden binnen de projectopdracht.
|
Je participeert positief-kritisch, constructief, actief en evenwichtig aan een multidisciplinair team,respecteert deadlines en werkt de eigen actiepunten kwaliteitsvol af.
De student past in groep de aangeleerde principes toe in een eenvoudige case. |
Leerinhoud
- Transparent/learning switch
- Switch concepten
- Collision domains/ broadcast domains
- Broadcast storm
- Port based VLAN's
- Inter VLAN routering
- ACL
- DHCP
- NAT
- IPv4
- IPv6
- Logging
- Config back-up en restore
- Routeringsprotocollen
- Statische versus dynamische routering
- Soft skills / projectmatige skills
Studiematerialen (lijst)
StudiewijzerVerplicht Online leermateriaal op DigitapVerplicht Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 20,00 | Digitaal. |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 30,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 35,00 | Digitaal. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 20,00 | Digitaal. |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 30,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 35,00 | Digitaal. |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 15,00 | |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd voor de digitale kennis- en inzichtstoets(en) en/of de digitale vaardigheidstoets(en) die tijdens de examenreeks en de toetsweek plaatsvinden, bestaat uit de voorziene tijd hiervoor plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Indien er op het moment van de toetsing een aanvullende toetsing plaats zou vinden, dan wordt de extra examentijd met een maximum van 30 min. toegekend.
VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT
Er wordt een 0 op de deelevaluatie PROJECTOPDRACHT gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.
OVER TE DRAGEN RESULTATEN
Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen ' eindresultaat van de projectopdracht (30%)' waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen in de tweede examenperiode.