Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
SNB Werkplekleren33696/3336/2425/1/23
Studiegids

SNB Werkplekleren

33696/3336/2425/1/23
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat systeem- en netwerkbeheer, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 30 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Deken Dany
Andere co-titularis(sen): Livens Wim, Roelants Dieter, Vermonden David, Willemen Vaya
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

((eerder ingeschreven voor Enterprise Networking EN eerder ingeschreven voor Enterprise Infrastructure EN eerder ingeschreven voor Groupware & Collaboration Services) OF (simultaan te volgen met SNB project OF simultaan te volgen met SNB project_A1 OF simultaan te volgen met SNB Project_U)) EN binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN (geslaagd of getolereerd voor Serverbeheer OF geslaagd of getolereerd voor Serverbeheer) EN (geslaagd of getolereerd voor Routering & Switching OF geslaagd of getolereerd voor Routering & Switching) EN (simultaan te volgen met Learn@work 2_A OF simultaan te volgen met Learn@work 2 OF geslaagd voor Learn@work 2) .
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 780,00 uren

Korte omschrijving

Het olod SNB werkplekleren behandelt de uiteindelijke geïntegreerde praktijktest van de opleiding en geeft inzicht in de professionele bedrijfswereld.
Het olod SNB werkplekleren bereidt voor op een functie in het werkveld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je installeert en implementeert netwerkonderdelen en -diensten in een fysieke -, virtuele - of cloudomgeving, volgens de noden van een organisatie of zijn gebruikers, of op basis van een bestaand plan.? 
De student installeert en configureert netwerkdevices op het netwerk op basis van een bestaand plan.
Je monitort, test en troubleshoot netwerkonderdelen en -diensten en stelt op basis hiervan verbeterpunten voor en werkt structurele oplossingen uit voor vastgestelde problemen.  
De student test endpoints
De student monitort proactief de productieomgeving.
De student geeft advies over verbeteringen aan systeem- en netwerkconfiguraties, gebaseerd op monitoringresultaten.
De student test netwerkdevices.
Je configureert en beheert netwerkonderdelen en -diensten om correct samen te werken, rekening houdend met de impact van wijzigingen. 
De student onderhoudt de geïnstalleerde systemen.
Je herkent veiligheidsrisico’s binnen de netwerkomgeving en handelt correct en deontologisch om deze aan te kaarten bij belanghebbenden en te mitigeren. 
De student volgt bij veiligheidsinbreuken de gedefinieerde procedures om de impact van de inbreuk op systemen, data en gebruikers te minimaliseren.
De student rapporteert veiligheidsrisico's op het netwerk aan de leidinggevende.
Je informeert, adviseert en ondersteunt de organisatie of zijn gebruikers omtrent het correct en veilig gebruik van de netwerkomgeving. 
De student configureert endpoints op het netwerk volgens afgesproken criteria
De student verleent professionele ondersteuning bij het correcte gebruik van de door hem/haar geïmplementeerde systemen, services en applicaties.
Je past de standaarden, best practices en geldende procedures binnen een organisatie toe inzake installatie, configuratie, automatisatie, beheer en beveiliging. 
De student configureert netwerkdevices volgens de geldende standaarden.
Je hanteert een deontologische houding en past de standaarden en geldende procedures binnen een organisatie toe inzake privacy en informatieveiligheid. 
De student volgt de adviezen van een leidinggevende omtrent dataveiligheid en privacy op.
De student handelt deontologisch in een reële IT-context.
Je past de afspraken en geldende procedures binnen een organisatie toe inzake rapporteren en documenteren. 
De student documenteert zijn/haar werkzaamheden op de werkplek.
De student rapporteert over zijn/haar werkzaamheden en gemaakte vorderingen binnen een project.
Je suggereert en implementeert oplossingen om een schaalbare, fout-tolerante en performante netwerkinfrastructuur te bekomen, rekening houdend met de IT business continuïteit. 
De student geeft een overzicht van noodzakelijke acties en tools om de continuïteit van de systeem- en netwerkinfrastructuur te verzekeren.
De student kaart problemen tijdig aan bij relevante betrokkenen.
Je identificeert opportuniteiten tot automatisatie van taken binnen het implementeren en onderhouden van een IT infrastructuur en zet deze om naar de juiste code concepten of tools.
De student automatiseert terugkerende taken aan de hand van relevante en actueel beschikbare technieken binnen een productieomgeving.
Je reflecteert over je functioneren, identificeert bij jezelf ontwikkelingsnoden en zoekt opportuniteiten om aan deze noden tegemoet te komen en om de eigen vaardigheden uit te breiden of te verdiepen. 
De student schrijft een zelfreflectie rond verschillende soft- en hardskills.
De student reflecteert over de werkplek aan de hand van een SWOT-analyse.
De student reflecteert over de opleiding aan de hand van een SWOT-analyse.
De student geeft zijn/haar eigen ontwikkelingsnoden aan en onderneemt actie.
Je participeert positief-kritisch, constructief, actief en evenwichtig aan een multidisciplinair team,?respecteert deadlines en werkt de eigen actiepunten kwaliteitsvol af. 
De student werkt constructief en proactief samen in een team binnen de professionele bedrijfscontext.
Je gebruikt de professionele Engelstalige vakterminologie correct en hanteert professionele communicatie afgestemd op de doelgroep. 
De student communiceert over het geleverde werk, aangepast aan de doelgroep.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Vormen van groepsleren (avondtraject)9,00 uren
Werkplekleren en/of stage (avondtraject)576,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)195,00 uren
Dagtraject
Vormen van groepsleren (dagtraject)9,00 uren
Werkplekleren en/of stage (dagtraject)576,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)195,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio30,00Digitaal en mondeling.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio30,00Digitaal en mondeling.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context70,00Beoordeling door WPL mentor van het bedrijf op getoonde technische kennis en soft-skills vaardigheden.

Toetsing (tekst)

Algemeen

• Zowel voor het eerste semester als het tweede semester geldt er een aanvraagprocedure met strikte deadlines. Alle informatie en deadlines zijn te vinden op Digitap. Wanneer de student de deadlines heeft overschreden, kan het werkplekleren-team beslissen het werkplekleren te weigeren en uit te stellen naar een volgend semester.

• Zonder een correct ingevulde en ondertekende overeenkomst, risicoanalyse én werkpostfiche kan het werkplekleren niet aanvangen.

• Als een student een deelcijfer behaalt dat minder is dan de helft en dus niet slaagt voor het onderdeel ‘Praktijkbeoordeling in professionele context’ enerzijds of voor het onderdeel ‘Portfolio’ anderzijds, dan wordt hiervoor een code ‘F’ van ‘Fail’ toegekend aan het volledige opleidingsonderdeel. Hierdoor slaagt de student niet voor dit opleidingsonderdeel. Dit omdat binnen het onderdeel ‘Praktijkbeoordeling in professionele context’ de opgedane vaardigheden binnen de opleiding en tijdens het werkplekleren beoordeeld worden en omdat binnen het onderdeel ‘Portfolio’ beoordeeld wordt of de student in staat is om met de nodige softskills deze vaardigheden in verschillende contexten toe te passen en aan verschillende doelgroepen over te brengen.

• De student mag SNB Werkplekleren enkel opnemen met maximaal 6 studiepunten aan andere opleidingsonderdelen die gelijktijdig geprogrammeerd worden (m.a.w. in één en hetzelfde semester). Afwijkingen kunnen enkel via de toelatingscommissie worden verkregen.


Praktijkbeoordeling in een professionele context

• Tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten wordt er permanent geëvalueerd.

• Aanwezigheid tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten is dan ook verplicht. Telewerk is (beperkt) toegelaten, mits goedkeuring van de werkplek én de opleiding.

• Bij afwezigheid tijdens het werkplekleren of een intervisiemoment brengt de student zo snel mogelijk en ten laatste op de dag van de afwezigheid de mentor (werkplek) en de begeleider (AP) op de hoogte via de contactgegevens die zijn opgenomen in de overeenkomst werkplekleren.

• Daarnaast moet de afwezigheid ook steeds binnen de 2 kalenderdagen met een medisch attest of bewijs van overmacht gewettigd worden via iBaMaFlex. Je dient het origineel geldig (medisch) attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht.

• De student met gewettigde afwezigheid voor het werkplekleren kan deze afwezigheid, indien organisatorisch mogelijk, in overleg met de mentor (werkplek) en de begeleider (AP) inhalen.

• De student met ongewettigde afwezigheid voor het werkplekleren kan deze afwezigheid niet inhalen.

• De student met gewettigde afwezigheid voor het intervisiemoment neemt binnen de 4 kalenderdagen na het gemiste intervisiemoment via mail contact op met de betrokken lector om concrete afspraken te maken.

• De student met ongewettigde afwezigheid voor het intervisiemoment kan dit intervisiemoment niet inhalen.

• De student presteert 72 gewerkte dagen (of equivalent aantal werkplekuren) volgens het regime van het bedrijf. Wanneer een student onvoldoende dagen presteert omwille van ongewettigde afwezigheid, zal dit leiden tot een 0-score op het onderdeel ‘praktijkbeoordeling in een professionele context’.

• Het cijfer van ‘Portfolio’ wordt tijdens de eindverdediging vastgelegd met een jury van vakexperten. Zonder deelname aan de eindverdediging krijgt de student een 0 voor dit examenonderdeel. 

Portfolio

• Laattijdig indienen van een portfolio-opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht tenzij de student omwille van medische redenen of overmacht later mag indienen dan de opgegeven deadline.

• Daarnaast moet de aanvraag voor een nieuwe deadline ook steeds binnen de 2 kalenderdagen met een medisch attest of bewijs van overmacht gewettigd worden via iBaMaFlex. Je dient het origineel geldig (medisch) attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht.