Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat systeem- en netwerkbeheer, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Willemen Vaya
Andere co-titularis(sen): de Magtige Ernie, Waeyaert Dimitri
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Datacom & netwerken behandelt het vakjargon en de algemene principes die worden gehanteerd voor een geslaagde communicatie in een TCP/IP-gebaseerd netwerk.
Het olod Datacom & netwerken bereidt voor op het communiceren in het correcte vakjargon over de implementatie en het onderhoud van een client-server architectuur. Ook bereidt het olod voor op het troubleshooten van de end-to-end communicatie in een TCP/IP-netwerk door het maken en analyseren van netwerktraces en het simuleren van netwerken in Packet Tracer.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je installeert en implementeert netwerkonderdelen en -diensten in een fysieke -, virtuele - of cloudomgeving, volgens de noden van een organisatie of zijn gebruikers, of op basis van een bestaand plan.
De student werkt met IPv6 adressen.
|
De student werkt met IPv4 adressen.
|
Je monitort, test en troubleshoot netwerkonderdelen en -diensten en stelt op basis hiervan verbeterpunten voor en werkt structurele oplossingen uit voor vastgestelde problemen.
De student detecteert en remedieert netwerkproblemen in een netwerk van beperkte complexiteit aan de hand van een gestructureerd model en gebruikmakend van de correcte tools.
|
De student werkt met een netwerksniffer en analyseert en interpreteert aan de hand hiervan het gedrag van de behandelde protocollen.
|
De student gebruikt een simulatietool en een netwerksniffer om het gedrag van hosts en connectivity devices te monitoren en, indien nodig, te troubleshooten of verbeterpunten voor te stellen.
|
Je configureert en beheert netwerkonderdelen en -diensten om correct samen te werken, rekening houdend met de impact van wijzigingen.
De student verklaart de wisselwerking en mogelijke impact die verschillende netwerkservices in een TCP/IP-netwerk op elkaar kunnen hebben.
|
De student configureert TCP/IP-netwerkinterfaces van netwerkhosts om te kunnen functioneren in een eenvoudig netwerk.
|
De student configureert de infrastructuurservices DNS en DHCP in een gesimuleerde omgeving (Packet Tracer).
|
De student selecteert connectivity devices voor een gegeven situatieschets (broadcast domains versus collision domains).
|
De student verklaart de belangrijkste eigenschappen van intermediary networking devices.
|
Je past de standaarden, best practices en geldende procedures binnen een organisatie toe inzake installatie, configuratie, automatisatie, beheer en beveiliging.
De student verwoordt het verschil tussen verbindingsgerichte en verbindingsloze communicatie.
|
De student verklaart de werking van de meest courante protocollen in een TCP/IP-netwerk.
|
De student verklaart de belangrijkste eigenschappen van network hosts.
|
De student plaatst de meest courante protocollen en netwerk devices in het TCP/IP-model op de juiste laag.
|
De student beschrijft de voor- en nadelen van verschillende netwerktopologiën.
|
De student beschrijft de taak van de lagen in het OSI model.
|
Je suggereert en implementeert oplossingen om een schaalbare, fout-tolerante en performante netwerkinfrastructuur te bekomen, rekening houdend met de IT business continuïteit.
De student evalueert en interpreteert een gekregen netwerkdesign. |
De student stelt een fysiek bekabelingsplan, een rack lay-out en een patcphplan op volgens de best practices van gestructureerd bekabelen toe. |
De student stelt een aankooplijst op van materialen om het netwerk operationeel te maken. |
De student past in het design de best practices van gestructureerd bekabelen toe.
|
Leerinhoud
Datacommunicatiemodellen
- ISO/OSI
- TCP/IP
- Situering netwerkcomponenten (hub, switch, router, gateway)
- Vakjargon
TCP/IP stack uitdieping:
- Fysieke adressering
- IPv4-adressering
- IPv6-adressering
- TCP/UDP werking
- Poortnummers
- NIC-parameters instellen en begrijpen
- Courante applicatielaagprotocols (DNS, DHCP, HTTP, HTTPS)
- Client/Server interacties
- Browserwerking en browserinstellingen
- Proxy'ing
- Cookies
Netwerkopbouw:
- Fysiek netwerk in simulatie omgeving opbouwen
- Aankooplijsten opmaken
- Datasheets van netwerkonderdelen verzamelen
- Rack-layout en patch plan opstellen
- Clients configureren volgens opgelegde specificaties
- Clients configureren conform reeds aanwezige netwerkservices
Troubleshooting:
- Basis toolset voor elementaire troubleshooting (ping, tracert, netstat, nslookup, dig etc.)
- Terugkoppelen van geziene TCP/IP-concepten (theorie) naar ter beschikking gestelde netwerktraces
- Maken van netwerktraces in een volledig geconfigureerde en beheerste testset-up
- Gesimuleerde foute configuraties evalueren en remediëren aan de hand van een gestructureerde methodologie
- Netwerksniffer gebruiken
- Simulatietool gebruiken
- Visualiseren en interpreteren van netwerkgedrag
- Analyseren van problemen
- Formuleren van besluiten / verbeterpunten
- Remediëren van problemen / implementeren van verbeterpunten
- Documenteren
Studiematerialen (lijst)
StudiewijzerVerplicht Online leermateriaal op DigitapVerplicht Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 20,00 | Digitaal. Georganiseerd tijdens de toetsweek.
|
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 30,00 | Digitaal. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 30,00 | Digitaal. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 40,00 | Digitaal. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | Digitaal. |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 20,00 | |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd voor de digitale kennis- en inzichtstoets(en) en/of de digitale vaardigheidstoets(en) die tijdens de examenreeks en de toetsweek plaatsvinden, bestaat uit de voorziene tijd hiervoor plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Indien er op het moment van de toetsing een aanvullende toetsing plaats zou vinden, dan wordt de extra examentijd met een maximum van 30 min. toegekend.