Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat systeem- en netwerkbeheer, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: de Magtige Ernie
Andere co-titularis(sen): Rosseau Marc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel Cybersecurity Intro bereidt je voor op het olod Cybersecurity. Je leert de juiste vakterminologie en wordt aan de hand van concrete voorbeelden en oefeningen voorbereid om senior security collega's op de werkvloer te begrijpen en uit te voeren wat ze vragen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je configureert en beheert netwerkonderdelen en -diensten om correct samen te werken, rekening houdend met de impact van wijzigingen.
De student onderzoekt certificaten en certification authorities bij beveiligde verbindingen. |
Je herkent veiligheidsrisico’s binnen de netwerkomgeving en handelt correct en deontologisch om deze aan te kaarten bij belanghebbenden en te mitigeren.
De student verklaart hoe identity providers kunnen aangevallen worden. |
De student gebruikt beschikbare end-point security tools correct volgens een gegeven scenario. |
De student onderzoekt en evalueert end-point security en trekt besluiten. |
Je informeert, adviseert en ondersteunt de organisatie of zijn gebruikers omtrent het correct en veilig gebruik van de netwerkomgeving.
De student verklaart de technieken waarmee eindgebruikers kunnen omgeleid worden naar phishing sites. |
De student begrijpt de meest courante cryptografische toepassingen. Hij verklaart de termen symmetrische, asymmetrische encryptie, hashing en random nummers. |
De student past de geldende richtlijnen voor het correct gebruik van paswoorden toe. |
De student verklaart segmentatie en trust domains. |
De student verklaart de termen Risk, Threat, Vulnerability, Malware, Red team, Blue team, Purple team, Penetration Tester. |
De student onderzoekt en beschrijft de impact van de gevaren van onbeveiligde netwerk componenten. |
De student beschrijft waar de termen Role-based Access Control (RBAC), Access Control Lists (ACL) en Multi-factor Authenticatie (MFA) voor staan. |
De student benoemt het verschil tussen authenticatie, authorisatie, vertrouwelijkheid en integriteit.
|
Je past de standaarden, best practices en geldende procedures binnen een organisatie toe inzake installatie, configuratie, automatisatie, beheer en beveiliging.
De student kadert verschillende firewalling mechanismes in het OSI model. |
Je hanteert een deontologische houding en past de standaarden en geldende procedures binnen een organisatie toe inzake privacy en informatieveiligheid.
De student gebruikt de security frameworks DREAD, STRIDE en OSINT. |
De student begrijpt wie wat doet in een security organisatie en verklaart de termen Chief Information Security Officer (CISO), Security Operation Center (SOC) team, Risk team, Protect and Prevent team. |
De student legt uit wat informatieveiligheid inhoudt.
|
Leerinhoud
- Confidentiality - Integrity - Availability
- Security termen en organisatie
- Basis cryptografie
- PKI en certificaten
- Host-based beveiliging (Firewall, threat prevention en anti-virus)
- Authenticatie en Authorisatie management
- Basis pen-testing technieken
Studiematerialen (lijst)
StudiewijzerVerplicht Online leermateriaal op DigitapVerplicht Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 15,00 | Digitaal. Georganiseerd tijdens de toetsweek.
|
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 35,00 | Mondeling.
|
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 35,00 | Digitaal en mondeling. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | Mondeling. |
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 35,00 | Digitaal en mondeling. |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 15,00 | |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd voor de digitale kennis- en inzichtstoets(en) en/of de digitale vaardigheidstoets(en) die tijdens de examenreeks en de toetsweek plaatsvinden, bestaat uit de voorziene tijd hiervoor plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. Indien er op het moment van de toetsing een aanvullende toetsing plaats zou vinden, dan wordt de extra examentijd met een maximum van 30 min. toegekend.
VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT
- Er wordt een 0 op de deelevaluatie PROJECTOPDRACHT gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.