Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat systeem- en netwerkbeheer, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Deken Dany
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
In het olod Learn@work 2 gaan studenten individueel of in kleine groepen aan de slag op de werkplek. Binnen een afgebakende periode draaien studenten gedurende 5 dagen mee en komen in contact met verschillende taken van een systeem- en netwerkbeheerder.
Het olod Learn@Work 2 bereidt voor op het olod SNB werkplekleren.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je monitort, test en troubleshoot netwerkonderdelen en -diensten en stelt op basis hiervan verbeterpunten voor en werkt structurele oplossingen uit voor vastgestelde problemen.
De student suggereert verbeterpunten met betrekking tot de geobserveerde of uitgevoerde procedures en taken. |
Je informeert, adviseert en ondersteunt de organisatie of zijn gebruikers omtrent het correct en veilig gebruik van de netwerkomgeving.
De student observeert en participeert waar mogelijk bij gebruikersondersteunende taken. |
Je past de standaarden, best practices en geldende procedures binnen een organisatie toe inzake installatie, configuratie, automatisatie, beheer en beveiliging.
De student observeert en participeert waar mogelijk bij configureren, testen of troubleshooten. |
Je hanteert een deontologische houding en past de standaarden en geldende procedures binnen een organisatie toe inzake privacy en informatieveiligheid.
De student handelt deontologisch bij aanwezigheid op de werkplek en het rapporteren in het portfolio. |
Je past de afspraken en geldende procedures binnen een organisatie toe inzake rapporteren en documenteren.
De student past de bedrijfseigen procedures correct toe. |
De student documenteert de gemaakte observaties of de uitgevoerde taken volgens afgesproken criteria. |
Je reflecteert over je functioneren, identificeert bij jezelf ontwikkelingsnoden en zoekt opportuniteiten om aan deze noden tegemoet te komen en om de eigen vaardigheden uit te breiden of te verdiepen.
De student zoekt zelfstandig informatie op rond niet-gekende tools/technieken/services die op de werkplek gebruikt worden en documenteert dit. |
De student toont initiatief bij het bereiken van de leerdoelen. |
De student reflecteert over het eigen handelen en dat van medestudenten. |
De student stuurt zichzelf bij op basis van zelfreflectie.
|
De student gaat constructief om met feedback.
|
Je participeert positief-kritisch, constructief, actief en evenwichtig aan een multidisciplinair team,respecteert deadlines en werkt de eigen actiepunten kwaliteitsvol af.
De student stelt proactief vragen.
|
De student stelt zich constructief op op de werkplek. |
Leerinhoud
• Werkzaamheden van verschillende profielen observeren
• Afgebakende taken volgens de procedures en werkwijzen van de werkplek uitvoeren
• Tijdens intervisiemomenten reflecteren over eigen interesse, groeiproces, de werkplek, de eigen werkpunten, ...
Studiematerialen (lijst)
StudiewijzerVerplicht Online leermateriaal op DigitapVerplicht Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 60,00 | |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
Algemeen
• Zowel voor het eerste semester als het tweede semester geldt er een aanvraagprocedure met strikte deadlines. Alle informatie en deadlines zijn te vinden op Digitap. Wanneer de student de deadlines heeft overschreden, kan het werkplekleren-team beslissen het werkplekleren te weigeren en uit te stellen naar een volgend semester.
• Zonder een correct ingevulde en ondertekende overeenkomst, risicoanalyse én werkpostfiche kan het werkplekleren niet aanvangen.
• Als een student een deelcijfer behaalt dat minder is dan de helft en dus niet slaagt voor het onderdeel ‘Praktijkbeoordeling in professionele context’ enerzijds of voor het onderdeel ‘Portfolio’ anderzijds, dan wordt hiervoor een code ‘F’ van ‘Fail’ toegekend aan het volledige opleidingsonderdeel. Hierdoor slaagt de student niet voor dit opleidingsonderdeel. Dit omdat binnen het onderdeel ‘Praktijkbeoordeling in professionele context’ de opgedane vaardigheden binnen de opleiding en tijdens het werkplekleren beoordeeld worden en omdat binnen het onderdeel ‘Portfolio’ beoordeeld wordt of de student in staat is om met de nodige softskills deze vaardigheden in verschillende contexten toe te passen en aan verschillende doelgroepen over te brengen.
Praktijkbeoordeling in een professionele context
• Tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten wordt er permanent geëvalueerd.
• Aanwezigheid tijdens het werkplekleren en de intervisiemomenten is dan ook verplicht. Telewerk is niet toegelaten binnen Learn@Work2.
• Bij afwezigheid tijdens het werkplekleren of een intervisiemoment brengt de student zo snel mogelijk en ten laatste op de dag van de afwezigheid de mentor (werkplek) en de begeleider (AP) op de hoogte via de contactgegevens die zijn opgenomen in de overeenkomst werkplekleren.
• Daarnaast moet de afwezigheid ook steeds binnen de 2 kalenderdagen met een medisch attest of bewijs van overmacht gewettigd worden via iBaMaFlex. Je dient het origineel geldig (medisch) attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht.
• De student met gewettigde afwezigheid voor het werkplekleren kan deze afwezigheid, indien organisatorisch mogelijk, in overleg met de mentor (werkplek) en de begeleider (AP) inhalen.
• De student met ongewettigde afwezigheid voor het werkplekleren kan deze afwezigheid niet inhalen.
• De student met gewettigde afwezigheid voor het intervisiemoment neemt binnen de 4 kalenderdagen na het gemiste intervisiemoment via mail contact op met de betrokken lector om concrete afspraken te maken.
• De student met ongewettigde afwezigheid voor het intervisiemoment kan dit intervisiemoment niet inhalen.
• De student presteert 5 gewerkte dagen (of equivalent aantal werkplekuren) volgens het regime van het bedrijf. Wanneer een student onvoldoende dagen presteert omwille van ongewettigde afwezigheid, zal dit leiden tot een 0-score op het onderdeel ‘praktijkbeoordeling in een professionele context’.
• Het cijfer van de ‘Praktijkbeoordeling in een professionele context’ wordt tijdens de eindverdediging vastgelegd met een jury van vakexperten. Zonder deelname aan de eindverdediging kan de student niet slagen voor dit examenonderdeel.
Portfolio
• Laattijdig indienen van een portfolio-opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht tenzij de student omwille van medische redenen of overmacht later mag indienen dan de opgegeven deadline.
• Daarnaast moet de aanvraag voor een nieuwe deadline ook steeds binnen de 2 kalenderdagen met een medisch attest of bewijs van overmacht gewettigd worden via iBaMaFlex. Je dient het origineel geldig (medisch) attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd. Attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht.