Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat transport en logistiek, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): De Maere Mick, Madah Ibrahim, Peeters Frank, Schwagten Marina, Serneels Elke, Willems Ellen
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 312,00 uren
Korte omschrijving
Na een succesvolle afronding van Werkplekleren 1 en van het sollicitatieproces is de student klaar om nu voor het eerst fysiek op het bedrijf mee te werken.
Onder het vak Werkplekleren 2 zal de student gedurende 12 weken 2 dagen per week op het bedrijf meewerken. Gespreid over 24 werkdagen zal de student dus een eerste gelegenheid hebben om de theoretische kennis te toetsen aan de logistieke praktijk. Behalve de 24 werkdagen op het bedrijf, zal de student ook verplicht deelnemen aan klassikale terugkommomenten en wekelijks een progressietracker bijhouden.
De werkrelatie is een driehoeksrelatie tussen de student, de mentor op het bedrijf, en de AP-lector die nu optreedt als persoonlijke coach. Student en coach overleggen op regelmatige basis over de vooruitgang en het leerpad (de progressietracker dient als basis voor deze dialoog).
Werkplekleren 2 loopt parallel met de theoretische vakken Douane Inleiding, Logistiek Uitdieping en Professionele Vaardigheden 2. Het vormt dan ook een eerste toepassing van de theorie op het bedrijf. De taak van de student op het bedrijf zal bestaan uit de eerste kijkstappen, het verwerken van documenten, deelnemen aan dagelijks werkoverleg (initieel nog als toeschouwer), en het leren functioneren in een team.
Aangezien Werkplekleren 2 in het eerste academiejaar georganiseerd wordt, heeft de student op dit moment nog geen keuze gemaakt voor een afstudeerrichting In die zin wordt de bedrijfskeuze generiek beschouwd: de student kan Werkplekleren 2 bij een douaneagentschap, een rederij, transportbedrijf, of logistieke operator uitvoeren, zonder dat hij voor de specifieke afstudeerrichting heeft gekozen. Dat impliceert mogelijk dat de student na het afronden van Werkplekleren 2 beslist om zijn volgende stage verder te zetten in een bedrijf dat beter aansluit bij de afstudeerrichting die hij dan gekozen heeft. In dat geval moet de student er rekening mee houden dat hij in juni/juli een nieuw sollicitatieproces dient op te starten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je past algemene theoretische logistieke kennis toe, je analyseert eenvoudige logistieke processen en technieken, en weegt daarbij de invloed van de logistieke keten af.
Je gebruikt Excel voor logistiek
|
Je maakt berekeningen i.v.m. gewicht en volume in functie van transport
|
Je controleert alle ingevulde documenten en aangiften met betrekking tot douaneverrichtingen
|
Je controleert de correctheid van de door de opdrachtgever/klant aangeleverde documentatie en (factuur)gegevens
|
Je controleert de opgemaakte douanedocumenten met de reële goederenstroom (bv. a.d.h.v. de vrachtbrief)
|
Je controleert of afspraken met dienstverleners/klanten werden nagekomen
|
Je controleert of de chauffeur en de vrachtwagen/trailer voorzien zijn van de nodige attesten en voldoen aan de op het transport toepasselijke wet- en regelgeving
|
Je controleert of de documenten die noodzakelijk zijn voor de opdracht aanwezig zijn en geen fouten bevatten
|
Je controleert op basis van de door de klant verstrekte gegevens, de douanecode en -tarieven
|
Je verzamelt de nodige informatie over de klant en de goederen
|
Je communiceert mondeling en schriftelijk op een professionele manier in het Nederlands met interne en externe betrokkenen.
Je gebruikt het juiste vakjargon in het Nederlands
|
Je wisselt informatie uit met interne diensten, douanediensten/autoriteiten
|
Je zet Frans en Engels, zowel schriftelijk als mondeling operationeel in.
Je beantwoordt standaard e-mails in het Engels/Frans
|
Je leest Franstalige/Engelstalige instructies en procedures en gebruikt hulpmiddelen indien nodig
|
Je voert een standaard zakelijk telefoongesprek in het Engels/Frans
|
Je lost operationele problemen in de eigen werkcontext op en werkt mee aan de implementatie van verbeteringen met het oog op effectiviteit, efficiëntie, kwaliteit, veiligheid en milieu.
Je past de planning aan bij wijzigende omstandigheden, rekening houdend met de afgesproken prioriteiten
|
Je handelt op een professionele, ethische en maatschappelijk verantwoorde wijze binnen een internationale context.
Je past de veiligheidsvoorschriften in verband met de verschillende goederen toe in functie van transport en opslag
|
Je volgt de actualiteit i.v.m. logistiek specifiek voor de werkplek op
|
Je werkt constructief en flexibel samen in team, stuurt andere teamleden operationeel aan en rapporteert over de resultaten.
Je brengt verslag uit van de eigen werkzaamheden volgens de afspraken op de werkplek
|
Je neemt actief deel aan een vergadering
|
Je signaleert en rapporteert onregelmatigheden bij het registreren van de opdracht, het opmaken van de douaneaangifte etc.
|
Je neemt op gepaste wijze initiatief in een team
|
Leerinhoud
Tijdens Werkplekleren 1 heeft de student een basis en achtergrondinformatie opgelopen over de verschillende bedrijfsculturen, gewenst gedrag en samenwerking. Dit gebeurde op de campus aan de hand van werkcolleges, oefeningen en rollenspelen. Nu komt de student voor het eerst in contact met het bedrijf. De student voert administratieve en/of operationele taken uit en leert op deze manier de bedrijfsprocessen kennen. (Er hoeft nog geen focus te liggen op een afstudeerrichting: douanedeclaratie, (weg)vervoer of magazijnbeheer).
Het takenpakket van de student bestaat nu uit:
- Pro-actief afstemmen van de stagedoelstellingen met de mentor en AP-stagecoach.
- Deelnemen en opvolgen aan de training die door het bedrijf georganiseerd wordt, hetzij in de vorm van individuele coaching door de stagementormentor (op het bedrijf), hetzij door groepssessies.
- Kort wekelijks verslag door de progressietracker. Deze dient als communicatiemiddel tussen student, stagementor (op het bedrijf) en coach (AP Hogeschool).
- Eigen leerverslagen van nieuwe processen, systemen of documenten die de student tijdens het Werkplekleren op het bedrijf leert kennen.
Behalve de 2 dagen Werkplekleren per week, zal de student ook actief deelnemen aan de terugkommomenten die op de campus georganiseerd worden.
Zelfevaluatie: De student maakt een zelfevaluatie op (1x tussentijds en 1x aan het einde van het semester) over het leertraject en zijn voortgang. Deze zelfevaluatie wordt dan samen met de evaluatie van de mentor en de coach besproken.
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht Studiematerialen (tekst): Verplicht
Een werkplekfiche is voorzien. Deze geeft aan welke leerinhouden tijdens de lessen op de hogeschool reeds aan bod kwamen. Deze fiche vraagt eveneens bepaalde topics te behandelen en en te beoordelen.
Deze fiches worden opgesteld samen met de lectoren die de theoretische olods geven.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.