Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Werkplekleren 3: wegvervoer32278/3337/2425/1/13
Studiegids

Werkplekleren 3: wegvervoer

32278/3337/2425/1/13
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat transport en logistiek, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • wegvervoer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 18 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Du Bosch Sofie, Peeters Frank, Peeters Joeri, Schwagten Marina, Van Meir Dominique, Willems Ellen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Werkplekleren 2.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 468,00 uren

Korte omschrijving

Na een succesvolle afronding van Werkplekleren 2 en na het bepalen van zijn afstudeerrichting, kan de student zijn traject verderzetten in Werkplekleren 3.

Onder het vak Werkplekleren 3 Wegvervoer zal de student gedurende 12 weken 3 dagen per week op het bedrijf meewerken. Gespreid over 36 werkdagen zal de student zijn theoretische kennis gericht toepassen op de dagdagelijkse praktijk. Behalve de 36 werkdagen op het bedrijf, zal de student ook verplicht deelnemen aan klassikale terugkommomenten en wekelijks een progressietracker bijhouden.

De werkrelatie is een driehoeksrelatie tussen de student, de mentor op het bedrijf, en de AP-lector die nu optreedt als persoonlijke coach. Student en coach overleggen op regelmatige basis over de vooruitgang en het leerpad (de progressietracker dient als basis voor deze dialoog).

Werkplekleren 3 loopt parallel met de theoretische vakken Bedrijfsprocessen en Professionele Vaardigheden 3. Het vormt dan ook een diepere toepassing van de theorie op het bedrijf. De student zal nu zijn rol op het bedrijf uitbreiden van ondersteunend medewerker tot actief deelnemend personeelslid. Hij zal de hem toegewezen taken autonoom leren uitvoeren. Hij zal een professionele werkrelatie opbouwen met de mentor/leidinggevende en zijn teamgenoten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je communiceert mondeling en schriftelijk op een professionele manier in het Nederlands met interne en externe betrokkenen.
Je houdt de klant op de hoogte van het transport
Je informeert en adviseert klanten/overheidsinstanties over de formaliteiten met betrekking tot het (internationale) goederenverkeer (wettelijke bepalingen inzake douane, accijnzen, BTW, invoerrechten, belastingen, waarborgen, ...)
Je licht de technische dienst in bij problemen met de vrachtwagen, zowel op het bedrijf als onderweg
Je wisselt informatie uit met externe diensten
Je zet Frans en Engels, zowel schriftelijk als mondeling operationeel in.
Je gebruikt het juiste vakjargon in het Engels/Frans
Je handelt op een professionele, ethische en maatschappelijk verantwoorde wijze binnen een internationale context.
Je handelt in functie van de toekomstgerichte ontwikkelingen in de vervoersmodaliteiten
Je handelt in overeenstemming met de bedrijfsdoelen, geldende regel- en wetgeving en technische mogelijkheden
Je volgt de veranderingen in wetgeving en regelgeving op
Je werkt constructief en flexibel samen in team, stuurt andere teamleden operationeel aan en rapporteert over de resultaten.
Je handelt in samenwerking met collega's/leidinggevende
Je verwerkt administratief de informatiestroom en rapporteert over de logistieke doelstellingen van het bedrijf.
Je controleert de aangiften
Je raadpleegt gespecialiseerde documentatie (officieel aangifteformulier voor de douane, wisselkoers, ...)
Je stelt het dossier voor het wegvervoer samen en bezorgt de documenten aan de klanten, chauffeurs, ...
Je verleent assistentie bij de aanvraag van diverse documenten van (inter)nationale handel in het kader van aangifte, keuring, ... van goederen
Je voert planningen van de leidinggevende uit, stelt een planning op voor je eigen werk en stuurt deze bij waar nodig.
Je biedt technische ondersteuning aan de chauffeurs (wijziging van reisweg, reistijd, ...) in geval van panne, ongeval,...
Je gebruikt navigatiemateriaal (routeplanner, gps, vhf, radar, wegenkaarten, ...)
Je gebruikt routeplanningsystemen aangepast aan het werkveld
Je maakt een werkplanning voor medewerkers en materiaal
Je schat de tijd in die elk transport in beslag neemt rekening houdend met de transportgeografie en de los- en laadtijden van de klant
Je voert de planning met betrekking tot de vrije dagen en afwezigheden van het personeel uit
Je volgt de locatie van de chauffeurs op
Je zorgt ervoor dat de chauffeur zo weinig mogelijk lege kilometers rijdt
Je voert je takenpakket uit, rekeninghoudend met de geldende regelgeving, reglementeringen en procedures.
Je controleert of afspraken met dienstverleners/klanten werden nagekomen (bv. enkel indien de betaling binnen is, volgt een vrijstelling)
Je houdt rekening met de regelgeving en omstandigheden van de landen/regio's waarbinnen de opdracht uitgevoerd wordt
Je beheert operationele logistieke transportprocessen en -middelen in de context van wegvervoer, rekeninghoudend met de service levels, economische realiteit en technische mogelijkheden.
Je houdt bij het organiseren van de opdrachten zo veel mogelijk rekening met de vooropgestelde criteria
Je organiseert de behandeling van de bestellingen voor goederenvervoer over de weg volgens de opdrachten van de klanten
Je werkt mee aan de operationele afhandeling van de belading in het wegvervoer, rekeninghoudend met de technische en veiligheidsaspecten.
Je kiest een vrachtwagen/trailer in functie van de eigenschappen van de goederen en van de los- en laadmogelijkheden van de klant
Je past de hygiënevoorschriften in verband met de verschillende goederen toe in functie van transport en opslag

Leerinhoud

De student zet het werkplekleren verder in het bedrijf. Vanaf nu is het werkplekleren gefocust op de afstudeerrichting: wegvervoer.

Meer aandacht wordt besteed aan zelfstandig en autonoom werken, aan het toepassen van de verworven kennis (in WPL 1-2). De student wordt ook gevraagd om zich in het bedrijf als teamspeler, als deel van het operationele team, op te stellen, en om wekelijks te rapporteren over de activiteiten op de werkplek, de leerdoelen, problemen en opportuniteiten.

De student krijgt gedurende WPL 3 naast routinetaken die werden ingeoefend in WPL2 een aantal complexere opdrachten, zoals bijvoorbeeld:
• Dagdagelijkse opvolging met klanten en leveranciers in Nederlands, Engels, Frans.
• Professionele schriftelijke communicatie (e-mail) in Nederlands, Engels, Frans.
• Traceren van verloren of verlate zendingen.
• Opsporen van probleemgevallen (facturatiefouten, voorraadverschillen,…) tot en met het oplossingsvoorstel (troubleshooting).
• Actieve deelname aan werkoverleg, shift-handover, stand-up meetings, status reviews,… - intern en met externe partners (onderaannemers, leveranciers, klanten).
• Bedrijfsinterne procedures opvolgen en naleven.

volgende items kunnen aan bod komen:

Theorie en praktijk rond de transportfunctie als deel van de supply chain
• Multi-modaliteit: road/rail/sea/air
• Ladingvervoer vs. Distributie
• Transportplanning: proces en systemen
• Dispatch: tracing, slotting

Behalve de 3 dagen Werkplekleren per week, zal de student ook actief deelnemen aan de terugkommomenten die op de campus georganiseerd worden.

Zelfevaluatie: De student maakt een zelfevaluatie op (1x tussentijds en 1x aan het einde van het semester) over het leertraject en zijn voortgang. Deze zelfevaluatie wordt dan samen met de evaluatie van de mentor en de coach besproken.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage288,00 uren
  • Omschrijving: Werkplekleren gedurende 12 weken, 3 werkdagen per week.
Werktijd buiten de contacturen180,00 uren
  • Omschrijving: Voorbereiding stageplaats (eventueel sollicitatiegesprekken, CV,...), dagelijks invullen progressie tracker, evaluatiemomenten met mentor en begeleider, zelfevaluatie, terugkomdagen,...

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00

Toetsing (tekst)

Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.