Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat transport en logistiek, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
24 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Peeters Frank, Willems Ellen
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 624,00 uren
Korte omschrijving
De werkrelatie is een driehoeksrelatie tussen de student, de mentor op het bedrijf, en de AP-lector die nu optreedt als persoonlijke coach. Student en coach overleggen op regelmatige basis over de vooruitgang en het leerpad (de progressietracker dient als basis voor deze dialoog).
Aangezien de student tijdens Werkplekleren 4 min of meer beschouwd wordt als een volwaardige collega, loopt dit vak enkel parallel met Intervisie. Werkplekleren 4 en Intervisie zijn dus strikt met elkaar verbonden.
Werkplekleren 4 vormt dan ook de laatste praktische toepassing van het curriculum. De student zal nu zijn rol op het bedrijf verder uitbouwen tot een volwaardige medewerker. De zuiver technische processen worden verondersteld van gekend te zijn, en de student kan deze volledig autonoom uitvoeren. De focus zal nu komen te liggen op het verdiepen van proceskennis, zoeken naar verbeteringsmogelijkheden en deze ook helpen implementeren. In vraag stellen van hick-ups in het bedrijfsproces en ze helpen verbeteren. In het werkoverleg is de student nu een volwaardige partner, hij zoekt actief naar oplossingen voor problemen, discussieert deze met zijn collega's, leidinggevenden en collega's uit andere afdelingen. Hij beheert de eigen werkplanning, en stemt proactief zijn prioriteiten af met die van het team.
Begincompetenties (tekst)
dient de studiepunten opgenomen te hebben van bedrijfsprocessen douanedeclaratie
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je past algemene theoretische logistieke kennis toe, je analyseert eenvoudige logistieke processen en technieken, en weegt daarbij de invloed van de logistieke keten af.
Je past algemene theoretische logistieke kennis toe en schat de invloed in van andere processen en schakels van de logistieke keten op de logistieke processen waarbij je zelf betrokken bent.
|
Je communiceert mondeling en schriftelijk op een professionele manier in het Nederlands met interne en externe betrokkenen.
Je communiceert effectief en zakelijk in het Nederlands over interne en externe logistieke processen waarbij je betrokken bent.
|
Je zet Frans en Engels, zowel schriftelijk als mondeling operationeel in.
Je communiceert effectief en zakelijk in Frans/Engels over de interne en externe logistieke processen waar je bij betrokken bent.
|
Je communiceert effectief en zakelijk in het Nederlands over interne en externe logistieke processen waarbij je betrokken bent.
|
Je lost operationele problemen in de eigen werkcontext op en werkt mee aan de implementatie van verbeteringen met het oog op effectiviteit, efficiƫntie, kwaliteit, veiligheid en milieu.
Je analyseert eenvoudige logistieke processen en technieken en doet verbetervoorstellen
|
Je werkt mee aan de implementatie van verbeteringen met het oog op effectiviteit, efficiƫntie, kwaliteit, veiligheid en milieu.
|
Je werkt constructief en flexibel samen in team, stuurt andere teamleden operationeel aan en rapporteert over de resultaten.
Je werkt constructief en flexibel in team, stuurt andere teamleden operationeel aan
|
Je rapporteert over de resultaten van zijn werkzaamheden in functie van de logistieke doelstellingen van het bedrijf |
Je stimuleert samenwerking en uitwisseling over de verschillen heen
|
Je reflecteert over je functioneren en stuurt je eigen professionele ontwikkeling.
Je reflecteert over zijn eigen ontwikkeling en zijn professioneel, ehtisch en maatschappelijk verantwoord handelen
|
Je informeert en adviseert over de formaliteiten met betrekking tot internationale handelstransacties op basis van inzicht in internationale handelstechnieken.
Je behandelt douanetechnische dossiers (geschillen, ...) of maakt ze aan de betreffende dienst over
|
Je verstrekt informatie over douane-, accijnzen- en btw-wetgeving en over douanetarieven en administratieve behandeling van opdrachten
|
Je informeert en adviseert over de formaliteiten m.b.t. internationale handelstransacties en wikkelt deze af op basis van inzicht in internationale handelstechnieken en conform de toepasselijke regelgeving
|
Je consulteert relevante databanken en informatiebronnen, en deelt goederen correct in op basis van de gevonden warenkennis, kennis van de goederennomenclaturen en kennis van het douanetarief.
Je deelt de meest courante goederen en standaardproducten in op basis van warenkennis, kennis van de goederennomenclaturen en kennis van het douanetarief om de correcte douaneformaliteiten te kunnen toepassen
|
Je zorgt voor het voorbereiden, verzamelen, indienen en verwerken van de douaneaangiften.
Je bereidt douaneaangiften voor, verzamelt de vereiste documenten, dient de aangiften in, verwerkt ze en volgt ze op
|
Leerinhoud
Als regel zet de student zijn traject Werkplekleren 4 verder bij hetzelfde bedrijf waar hij Werkplekleren 3 heeft afgerond.
Opdrachten uit WPL3 worden nu min of meer als automatisme beschouwd:
• Dagdagelijkse opvolging met klanten en leveranciers in Nederlands, Engels, Frans.
• Professionele schriftelijke communicatie (e-mail) in Nederlands, Engels, Frans.
• Traceren van verloren of verlate zendingen.
• Opsporen van probleemgevallen (facturatiefouten, fouten in aangiftes,…) tot en met het oplossingsvoorstel (troubleshooting).
• Actieve deelname aan werkoverleg, shift-handover, stand-up meetings, status reviews,… - intern en met externe partners (onderaannemers, leveranciers, klanten).
De student zal nu meer focussen op het verdiepen van procesbegrip, het evalueren van de processen, en het formuleren van verbeteringsvoorstellen. Daarnaast zal hij zich ook actief toeleggen op het eigen ontwikkelingstraject:
- Bedrijfsinterne procedures aanmaken, wijzigen en trainen.
- Teamvergadering voorbereiden.
- Voor weerkerende problemen een root-cause analyse opstellen.
- Deelnemen aan ad hoc verbeterteams.
- Eigen werkplanning en prioriteitenlijst opstellen, afstemmen met afdelingsverantwoordelijke, en integreren met teamplanning.
- Persoonlijk Ontwikkelingsplan evalueren en verderzetten.
- Beslissing voorbereiden over mogelijk vervolgtraject: solliciteren bij dit bedrijf, elders, verder studeren?
De student levert een wekelijks verslag door de progressietracker. Deze dient als communicatiemiddel tussen student, stagementor (op het bedrijf) en coach (AP Hogeschool).
Behalve de 4 dagen Werkplekleren per week, zal de student ook actief deelnemen aan de terugkommomenten die op de campus georganiseerd worden.
Zelfevaluatie: De student maakt een zelfevaluatie op (1x tussentijds en 1x aan het einde van het semester) over het leertraject en zijn voortgang. Deze zelfevaluatie wordt dan samen met de evaluatie van de mentor en de werkpleklerenbegeleider besproken.
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.