Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Werkplekleren 4: wegvervoer32282/3337/2425/1/52
Studiegids

Werkplekleren 4: wegvervoer

32282/3337/2425/1/52
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat transport en logistiek, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • wegvervoer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 24 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Du Bosch Sofie, Schwagten Marina, Van Meir Dominique, Willems Ellen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben EN (simultaan te volgen met Intervisie: wegvervoer OF geslaagd voor Intervisie: wegvervoer) EN (simultaan te volgen met Werkplekleren 3: wegvervoer OF geslaagd voor Werkplekleren 3: wegvervoer).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 624,00 uren

Korte omschrijving

De werkrelatie is een driehoeksrelatie tussen de student, de mentor op het bedrijf, en de AP-lector die nu optreedt als persoonlijke coach. Student en coach overleggen op regelmatige basis over de vooruitgang en het leerpad (de progressietracker dient als basis voor deze dialoog).

Aangezien de student tijdens Werkplekleren 4 min of meer beschouwd wordt als een volwaardige collega, loopt dit vak enkel parallel met Intervisie. Werkplekleren 4 en Intervisie zijn dus strikt met elkaar verbonden.

Werkplekleren 4 vormt dan ook de laatste praktische toepassing van het curriculum. De student zal nu zijn rol op het bedrijf verder uitbouwen tot een volwaardige medewerker. De zuiver technische processen worden verondersteld van gekend te zijn, en de student kan deze volledig autonoom uitvoeren. De focus zal nu komen te liggen op het verdiepen van proceskennis, zoeken naar verbeteringsmogelijkheden en deze ook helpen implementeren. In vraag stellen van hick-ups in het bedrijfsproces en ze helpen verbeteren. In het werkoverleg is de student nu een volwaardige partner, hij zoekt actief naar oplossingen voor problemen, discussieert deze met zijn collega's, leidinggevenden en collega's uit andere afdelingen. Hij beheert de eigen werkplanning, en stemt proactief zijn prioriteiten af met die van het team.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je past algemene theoretische logistieke kennis toe, je analyseert eenvoudige logistieke processen en technieken, en weegt daarbij de invloed van de logistieke keten af.
Je past algemene theoretische kennis toe en schat de invloed in van andere processen en schakels van de logistieke processen waarbij je betrokken bent.
Je communiceert mondeling en schriftelijk op een professionele manier in het Nederlands met interne en externe betrokkenen.
Je communiceert effectief en zakelijk in het Nederlands over interne en externe logistieke processen waarbij je betrokken bent.
Je zet Frans en Engels, zowel schriftelijk als mondeling operationeel in.
Je communiceert effectief en zakelijk in Frans/Engels over de interne en externe logistieke processen waar je bij betrokken bent.
Je lost operationele problemen in de eigen werkcontext op en werkt mee aan de implementatie van verbeteringen met het oog op effectiviteit, efficiëntie, kwaliteit, veiligheid en milieu.
Je analyseert eenvoudige logistieke processen en technieken en doet verbetervoorstellen
Je werkt mee aan de implementatie van verbeteringen met het oog op effectiviteit, efficiëntie, kwaliteit, veiligheid en milieu.
Je werkt constructief en flexibel samen in team, stuurt andere teamleden operationeel aan en rapporteert over de resultaten.
Je rapporteert over de resultaten van zijn werkzaamheden in functie van de logistieke doelstellingen van het bedrijf
Je werkt constructief en flexibel, stuurt andere teamleden operationeel aan
Je stimuleert samenwerking en uitwisseling over de verschillen heen
Je reflecteert over je functioneren en stuurt je eigen professionele ontwikkeling.
Je reflecteert over zijn eigen ontwikkeling en zijn professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen
Je voert planningen van de leidinggevende uit, stelt een planning op voor je eigen werk en stuurt deze bij waar nodig.
Je groepeert indien mogelijk verschillende zendingen voor één klant of regio
Je maakt een optimale planning met behulp van routeplanningsystemen
Je maakt gebruik van het multimodale transportaanbod om het transport te plannen met het oog op kostenbeheersing en de vooropgestelde klanten doelstellingen
Je zorgt ervoor dat de chauffeur zo weinig mogelijk lege kilometers rijdt
Je voert je takenpakket uit, rekeninghoudend met de geldende regelgeving, reglementeringen en procedures.
Je regelt het transport van offerte tot factuur onder leiding van een leidinggevende
Je verdeelt de opdrachten over de beschikbare vrachtwagens (heen- en terugvracht)
Je beheert operationele logistieke transportprocessen en -middelen in de context van wegvervoer, rekeninghoudend met de service levels, economische realiteit en technische mogelijkheden.
Je volgt de uitvoering van het transport op, controleert, identificeert gebreken en stuurt bij
Je werkt mee aan de operationele afhandeling van de belading in het wegvervoer, rekeninghoudend met de technische en veiligheidsaspecten.
Je stelt laad- en leveringsschema's op in functie van de afgesproken prioriteiten

Leerinhoud

Als regel zet de student zijn traject Werkplekleren 4 verder bij hetzelfde bedrijf waar hij Werkplekleren 3 heeft afgerond.

Opdrachten uit WPL3 worden nu min of meer als automatisme beschouwd:
• Dagdagelijkse opvolging met klanten en leveranciers in Nederlands, Engels, Frans.
• Professionele schriftelijke communicatie (e-mail) in Nederlands, Engels, Frans.
• Traceren van verloren of verlate zendingen.
• Opsporen van probleemgevallen (facturatiefouten, late leveringen, verloren zendingen, klachten,…) tot en met het oplossingsvoorstel (troubleshooting).
• Actieve deelname aan werkoverleg, shift-handover, stand-up meetings, status reviews,… - intern en met externe partners (onderaannemers, leveranciers, klanten).

De student zal nu meer focussen op het verdiepen van procesbegrip, het evalueren van de processen, en het formuleren van verbeteringsvoorstellen. Daarnaast zal hij zich ook actief toeleggen op het eigen ontwikkelingstraject:

- Bedrijfsinterne procedures aanmaken, wijzigen en trainen.
- Teamvergadering voorbereiden.
- Voor weerkerende problemen een root-cause analyse opstellen.
- Deelnemen aan ad hoc verbeterteams.
- Eigen werkplanning en prioriteitenlijst opstellen, afstemmen met afdelingsverantwoordelijke, en integreren met teamplanning.
- Persoonlijk Ontwikkelingsplan evalueren en verderzetten.
- Beslissing voorbereiden over mogelijk vervolgtraject: solliciteren bij dit bedrijf, elders, verder studeren?

De student levert een wekelijks verslag door de progressietracker. Deze dient als communicatiemiddel tussen student, stagementor (op het bedrijf) en coach (AP Hogeschool).

Behalve de 4 dagen Werkplekleren per week, zal de student ook actief deelnemen aan de terugkommomenten die op de campus georganiseerd worden.

Zelfevaluatie: De student maakt een zelfevaluatie op (1x tussentijds en 1x aan het einde van het semester) over het leertraject en zijn voortgang. Deze zelfevaluatie wordt dan samen met de evaluatie van de mentor en de werkpleklerenbegeleider besproken.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage384,00 uren
  • Omschrijving: Werkplekleren gedurende 12 weken, 4 werkdagen per week
Werktijd buiten de contacturen240,00 uren
  • Omschrijving: Voorbereiding stageplaats (eventueel sollicitatiegesprekken, CV,...) dagelijks invullen progressietracker, evaluatiemomenten met mentor en begeleider, zelfevaluatie, terugkomdagen,...

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00