Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Werkplekleren 3: magazijnbeheer36883/3337/2425/1/25
Studiegids

Werkplekleren 3: magazijnbeheer

36883/3337/2425/1/25
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat transport en logistiek, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • Magazijnbeheer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 18 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Peeters Frank, Willems Ellen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Werkplekleren 2.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 468,00 uren

Korte omschrijving

Na een succesvolle afronding van Werkplekleren 2 en na het bepalen van zijn afstudeerrichting, kan de student zijn traject verderzetten in Werkplekleren 3.

Onder het vak Werkplekleren 3 Magazijnbeheer zal de student gedurende 12 weken 3 dagen per week op het bedrijf (grondstoffenmagazijn van een productiebedrijf, overslagterminal in de haven, 3PL-dienstverlener, e-commerce platform) meewerken. Gespreid over 36 werkdagen zal de student zijn theoretische kennis gericht toepassen op de dagdagelijkse praktijk als warehouse operator. Behalve de 36 werkdagen op het bedrijf, zal de student ook verplicht deelnemen aan klassikale terugkommomenten en wekelijks een progressietracker bijhouden.

De werkrelatie is een driehoeksrelatie tussen de student, de mentor op het bedrijf, en de AP-lector die nu optreedt als persoonlijke coach. Student en coach overleggen op regelmatige basis over de vooruitgang en het leerpad (de progressietracker dient als basis voor deze dialoog).

Werkplekleren 3 loopt parallel met de theoretische vakken Bedrijfsprocessen en Professionele Vaardigheden 3.  Het vormt dan ook een diepere toepassing van de theorie op het bedrijf. De student zal nu zijn rol op het bedrijf uitbreiden van ondersteunend medewerker tot actief deelnemend personeelslid. Hij zal de hem toegewezen taken autonoom leren uitvoeren. Hij zal een professionele werkrelatie opbouwen met de mentor/leidinggevende en zijn teamgenoten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je communiceert mondeling en schriftelijk op een professionele manier in het Nederlands met interne en externe betrokkenen.
Je communiceert effectief en zakelijk in het Nederlands over interne en externe logistieke processen waarbij je betrokken bent.
Je communiceert effectief met de ondersteunende afdelingen (IT, klantendienst, kwaliteitscontrole) bij problemen en vertragingen op de werkvloer (menselijke fouten, systeembugs, enz.)
Je zet Frans en Engels, zowel schriftelijk als mondeling operationeel in.
Je gebruikt het juiste vakjargon in het Engels/Frans
Je handelt op een professionele, ethische en maatschappelijk verantwoorde wijze binnen een internationale context.
Je handelt in functie van de toekomstige ontwikkelingen in magazijnbeheer
Je volgt de veranderingen in wetgeving en regelgeving op
Je handelt in overeenstemming met de bedrijfsdoelen, geldende regel- en wetgeving en technische mogelijkheden
Je werkt constructief en flexibel samen in team, stuurt andere teamleden operationeel aan en rapporteert over de resultaten.
Je handelt in samenwerking met collega's/leidinggevende
Je verwerkt administratief de informatiestroom en rapporteert over de logistieke doelstellingen van het bedrijf.
Je volgt de administratieve verwerking van afgetekende documenten op.
Je voert je takenpakket uit, rekeninghoudend met de geldende regelgeving, reglementeringen en procedures.
Je beheert de goederenstroom van ontvangst tot opslag en van opslag naar levering.
Je zet e-mailinstructies om in een aankoop/verkooporder.
Je registreert accuraat de goederenbewegingen (ins en outs) in het ERP-, WMS-systeem.
Je organiseert de dagtaken in functie van klantenprioriteit, beschikbaar personeel, fysische of systeembeperkingen in het magazijn. Je stelt een prioriteitenplan op en organiseert de picking waves.
Je beheert operationele logistieke magazijn- en material handling-processen en -middelen, in overeenstemming met de overeengekomen service levels, de economische realiteit en technische mogelijkheden.
Je volgt de voortgang van de magazijnactiviteiten ten opzichte van het plan en de prioriteiten. Je houdt rekening met wisselende prioriteiten en reflecteert dit in de KPI (% tijdige ontvangst, % tijdige verzending, enz.)

Leerinhoud

Je zet het werkplekleren verder in het bedrijf, vanaf nu gefocust op de afstudeerrichting: magazijnbeheer.

Je werkt zelfstandiger en autonomer met aandacht voor het toepassen van de verworven kennis in de OLOD's Logistiek Uitdieping, Bedrijfsprocessen en PV3 Magazijnbeheer. Je stelt je op in het bedrijf als teamspeler, als deel van het operationele team. Je rapporteert over de werkplekactiviteiten, de leerdoelen, problemen en opportuniteiten.

De student krijgt gedurende WPL 3 naast routinetaken die werden ingeoefend in WPL2 een aantal complexere opdrachten, zoals bijvoorbeeld:
• Dagdagelijkse opvolging met klanten en leveranciers in Nederlands, Engels, Frans.
• Professionele schriftelijke communicatie (e-mail) in Nederlands, Engels, Frans.
• Traceren van verloren of verlate zendingen, behandelen van klachten.
• Opsporen van probleemgevallen (facturatiefouten, voorraadverschillen,…) tot en met het oplossingsvoorstel (troubleshooting).
• Actieve deelname aan werkoverleg, shift-handover, stand-up meetings, status reviews,… - intern en met externe partners (onderaannemers, leveranciers, klanten).
• Bedrijfsinterne procedures opvolgen en naleven.

volgende items kunnen aan bod komen:
- Inplannen van picking waves en prioriseren van dringende bestellingen
- Inbound/Outbound slotting
- Beheren van sturingsparameters in het WMS-landschap
- Dagelijkse opvolging van KPIs.

Je levert een kort wekelijks verslag door de progressietracker. Deze dient als communicatiemiddel tussen student, stagementor (op het bedrijf) en coach (AP Hogeschool).

Behalve de 3 dagen Werkplekleren per week, neem je ook actief deel aan de terugkommomenten die op de campus georganiseerd worden.

Zelfevaluatie: Je maakt een zelfevaluatie op (1x tussentijds en 1x aan het einde van het semester) over het leertraject en zijn voortgang. Deze zelfevaluatie wordt dan samen met de evaluatie van de mentor en de werkpleklerenbegeleider besproken.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage288,00 uren
  • Omschrijving: Werkplekleren gedurende 12 weken, 3 werkdagen/week
Werktijd buiten de contacturen180,00 uren
  • Omschrijving: Voorbereiding stageplaats (eventueel sollicitatiegesprekken, CV,...) dagelijks invullen progressietracker, evaluatiemomenten met mentor en begeleider, zelfevaluatie, terugkomdagen,...

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00

Toetsing (tekst)

Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.