Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Werkplekleren wegenbouw 134129/3340/2425/1/70
Studiegids

Werkplekleren wegenbouw 1

34129/3340/2425/1/70
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat werforganisatie, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • wegenbouw
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Claes Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor Bouwdossier wegenbouw 1 OF simultaan te volgen met Bouwdossier wegenbouw 1) EN (eerder ingeschreven voor Uitvoeringspraktijk wegenbouw 1 OF simultaan te volgen met Uitvoeringspraktijk wegenbouw 1).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 130,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Werkplekleren wegenbouw 1 behandelt alle mogelijke documenten die van belang zijn op een wegenwerf en bekijkt in welke context en hoe ze gebruikt worden.

Het olod Werkplekleren wegenbouw 1 bereidt voor op het coördineren en efficiënt en constructief communiceren met belanghebbenden op de wegenwerf.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Planning: Stelt na interpretatie van de projectplanning een efficiƫnt korte-termijn-uitvoeringsplan op, communiceert hierover in functie van een vlotte organisatie van de bouwwerkzaamheden, houdt rekening met de omstandigheden van de bouwwerf en stuurt het uitvoeringsplan bij waar nodig.
De student plaatst de verschillende fases van een bouwwerf in de juiste volgorde van uitvoering.
Wet- en regelgeving: Past beroepsgerelateerde wet- en regelgeving toe op de bouwwerf, met expliciete aandacht voor veiligheid en welzijn, ziet toe op de naleving en onderneemt waar nodig een gepaste actie.
De student past de geldende veiligheidsregels toe op de bouwwerf.
Documenten bouwdossier: Analyseert en gebruikt de documenten van het bouwdossier.
De student beschrijft materialen uit de observaties op de werf volgens SB250.
De student beschrijft de toepassing van materialen volgens SB250.
De student identificeert de geobserveerde gegevens in de meetstaat van de werf.
De student identificeert de geobserveerde gegevens op de plannen van de werf.
De student herkent de verschillende types opdrachtgever en besturen bij een dossier.
Samenwerken: Werkt efficiƫnt en constructief samen in een intercultureel en multidisciplinair team, is constructief kritisch m.b.t. eigen en andermans handelen voor het bepalen en bereiken van het collectieve resultaat op de bouwwerf.
De student toont een professionele houding bij werf- en bedrijfsbezoeken.
De student werkt constructief samen met medestudenten.
Communiceren: Communiceert vlot, gepast en helder met alle belanghebbenden op de bouwwerf, met specifieke aandacht voor een vlot verloop van de bouwwerkzaamheden.
De student maakt een verslag over de materialen van het werfbezoek.
De student maakt een verslag over de handelingen van het werfbezoek.
De student maakt een verslag over de uitvoeringsmethodes van het werfbezoek.
De student presenteert in groep de werken in uitvoering van een eigen werfbezoek.
WO - Bouwtechnische kennis woningbouw: Handelt vanuit een gedegen bouwtechnische kennis van gebouwen.
De student rapporteert over de geobserveerde de werken in uitvoering op de bouwwerf.
WE - Bouwtechnische kennis wegenbouw: Handelt vanuit een gedegen bouwtechnische kennis van wegenbouw.
De student observeert de verschillende materialen aanwezig op een werf.
De student observeert de verschillende handelingen die toegepast worden op een werf.
De student observeert de verschillende uitvoeringsmethodes op een werf.
De student beschrijft de taken van een werfleider op een bouwwerf en gebruikt hiervoor correct vakjargon.
De student onderzoekt de taken van de hoofd- en onderaannemers op een bouwwerf en rapporteert hierover.
De student maakt een schets van een wegprofiel aan de hand van de informatie op de werf.

Leerinhoud

Documenten die geanalyseerd en gebruikt worden bij de opdrachten zijn alle documenten in verband met:

  • Standaardbestek 250
  • bijzonder bestek
  • meetstaatposten
  • grondplan wegeniswerken
  • grondplan rioleringswerken
  • lengteprofielen
  • dwarsprofielen
  • type dwarsprofielen
  • kunstwerken
  • technische fiches (TF)
  • bemaling
  • sonderingsverslagen

Werkzaamheden die geanalyseerd worden bij de opdrachten hebben betrekking op:

  • onderfundering / fundering
  • verharding
  • riolering
  • asfalt- en betoncentrales

Werf- en/of bedrijfsbezoeken worden georganiseerd naargelang het aanbod.

 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursusdocumenten worden ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform Digitap.
  • Voor werf- en bedrijfsbezoeken zijn veiligheidshesje, veiligheidsschoenen en helm verplicht (aankoop veiligheidsschoenen en helm ten laste van de student).
  • Kosten en organisatie vervoer voor werf- en bedrijfsbezoeken zijn ten laste van de student.
  • Eigen laptop, laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage33,00 uren
Werktijd buiten de contacturen97,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio70,00Schriftelijk werkstuk
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio70,00Schriftelijk werkstuk en mondeling examen
Meer info: zie toetsing (tekst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00

Toetsing (tekst)

Verplichte aanwezigheid permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Aanwezigheid is verplicht tijdens werf- en bedrijfsbezoeken omdat deze onderwijsactiviteit een vormende waarde heeft en uitsluitend onder begeleiding van de werfleider kan plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.
  • Bij afwezigheid krijgt de student een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Afwezigheden bij vereiste/verplichte contactmomenten moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). De student kan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor neemt de student zo snel mogelijk contact op met de lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van het gemiste contactmoment.
  • Een student die de start van dit opleidingsonderdeel heeft gemist omdat hij later is ingeschreven, krijgt vervangtaken voor de gemiste verplichte aanwezigheden. Hiervoor neemt de student zo snel mogelijk contact op met de lector.

Laattijdig indienen van opdrachten permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Het maken van opdrachten is verplicht als onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Het laattijdig (na de deadline) indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht. Kan je omwille van medische redenen of overmacht jouw opdracht niet tijdig indienen? Dan moet jet het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen uploaden in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’. Bij ‘gevolgen’ kies je de optie ‘Ander’ en schrijf je ‘deadline opdracht’. Je dient de opdracht binnen de 2 kalenderdagen in nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan. Opgelet: attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer overmacht.

De tweede examenkans (herexamen - portfolio) bestaat uit twee delen:

  • Een schriftelijk werkstuk, waarbij je één of meerdere nieuwe opdrachten maakt. De opgave en uiterste datum van inleveren wordt eind juni via de online leeromgeving gecommuniceerd.
  • Een mondeling examen, waarbij je je werkstuk toelicht en vragen van de beoordelaar beantwoordt.