Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Werkplekleren wegenbouw 234131/3340/2425/1/41
Studiegids

Werkplekleren wegenbouw 2

34131/3340/2425/1/41
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat werforganisatie, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • wegenbouw
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Claes Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor Bouwdossier wegenbouw 2 OF simultaan te volgen met Bouwdossier wegenbouw 2) EN (eerder ingeschreven voor Uitvoeringspraktijk wegenbouw 2 OF simultaan te volgen met Uitvoeringspraktijk wegenbouw 2).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 130,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Werkplekleren wegenbouw 2 werkt projectmatig rond verschillende relevante thema's in de wegenbouwsector waarbij aandacht besteed wordt aan veiligheid en welzijn, de werfvergaderingen en voorbereidingen bij wegenwerken.

Het olod Werkplekleren wegenbouw 2 bereidt voor op de coördinatie, aansturing en bijsturing van werkzaamheden, het maken van een operationele planning, de naleving van en het toezicht op veiligheid en welzijn, werfadministratie, samenwerking en communicatie en het onderhouden van het eigen ontwikkelingsniveau.  

OLR-Leerdoelen (lijst)

Planning: Stelt na interpretatie van de projectplanning een efficiënt korte-termijn-uitvoeringsplan op, communiceert hierover in functie van een vlotte organisatie van de bouwwerkzaamheden, houdt rekening met de omstandigheden van de bouwwerf en stuurt het uitvoeringsplan bij waar nodig.
De student geeft in eigen woorden aan hoe de uitvoeringsplanning moet bijgestuurd worden.
Wet- en regelgeving: Past beroepsgerelateerde wet- en regelgeving toe op de bouwwerf, met expliciete aandacht voor veiligheid en welzijn, ziet toe op de naleving en onderneemt waar nodig een gepaste actie.
De student past de veiligheidsregels toe op de bouwwerf.
Kwaliteit: Controleert systematisch de kwaliteit van de geleverde materialen en van de uitvoering van de bouwwerken, doet waar nodig beroep op derden.
De student stelt op basis van zijn onderzoeksresultaten een geschikte oplossing voor die voldoet aan de regels van de goede praktijk.
Werfadministratie: Voert dagelijks de werfadministratie uit die onder de toebedeelde verantwoordelijkheid valt en zorgt op werfniveau voor de informatiedoorstroming daarvan.
De student duidt de verschillende zones en fases op een bouwwerf aan.
Documenten bouwdossier: Analyseert en gebruikt de documenten van het bouwdossier.
De student analyseert materialen en hun toepassing volgens SB250.
De student verwerkt zelfstandig gegevens uit de meetstaat op een werf.
De student verwerkt zelfstandig gegevens uit de plannen op een werf.
Samenwerken: Werkt efficiënt en constructief samen in een intercultureel en multidisciplinair team, is constructief kritisch m.b.t. eigen en andermans handelen voor het bepalen en bereiken van het collectieve resultaat op de bouwwerf.
De student handelt vanuit een professionele ingesteldheid en verantwoordelijkheidszin.
De student draagt actief bij tot het bereiken van het collectieve resultaat van een teamopdracht met medestudenten.
Communiceren: Communiceert vlot, gepast en helder met alle belanghebbenden op de bouwwerf, met specifieke aandacht voor een vlot verloop van de bouwwerkzaamheden.
De student rapporteert schriftelijk over zijn analyses van materialen, technieken en uitvoeringsmethodes die van toepassing zijn tijdens het werfbezoek.
Bouwmaten: Staat in voor het meten, uitzetten en controleren van bouwmaten met de juiste meetinstrumenten.
De student voert (digitale) opmetingen uit op een werf.
Levenslang leren: Identificeert persoonlijke ontwikkelingsnoden, volgt ontwikkelingen in de bouwsector op en deelt deze kennis met het uitvoerende projectteam.
De student zoekt zelfstandig, indien nodig, ontbrekende gegevens op om zijn verslag te kunnen maken.
Milieu: Stuurt met een milieubewuste houding de werkzaamheden op de bouwwerf aan.
De student besteedt aandacht aan duurzaamheidsaspecten op de werf.
Algemene bouwtechnische kennis: Handelt vanuit een gedegen algemene bouwtechnische kennis.
De student kan (elementen van) de beroepsbeoefeningen in zijn thuisland vergelijken met (elementen van) de beroepsbeoefening in andere landen. 
WE - Bouwtechnische kennis wegenbouw: Handelt vanuit een gedegen bouwtechnische kennis van wegenbouw.
De student geeft een overzicht van de verschillende materialen aanwezig op een werf.
De student analyseert de verschillende handelingen aanwezig op een werf.
De student herkent en benoemt materialen die gebruikt worden op de werf.
De student herkent en benoemt technieken die gebruikt worden op de werf.
De student herkent en benoemt uitvoeringsmethodes die gebruikt worden op de werf.
De student analyseert de verschillende uitvoeringsmethodes op een werf.
De student maakt huisaansluitingsfiches voor werken in uitvoering op de bouwwerf.
De student analyseert de toepassing van materialen volgens SB250 en detailbestek.
De student geeft een overzicht van de verschillende materialen en hun toepassing aanwezig op een werf.

Leerinhoud

Documenten die geanalyseerd en gebruikt worden bij de opdrachten zijn alle documenten in verband met:

  • Standaardbestek 250
  • bijzonder bestek
  • meetstaatposten
  • grondplan wegeniswerken
  • grondplan rioleringswerken
  • lengteprofielen
  • dwarsprofielen
  • type dwarsprofielen
  • kunstwerken
  • technische fiches (TF)
  • bemaling
  • sonderingsverslagen

Werkzaamheden die geanalyseerd worden bij de opdrachten hebben betrekking op:

  • onderfundering / fundering
  • verharding
  • riolering
  • asfalt- en betoncentrales

Werf- en/of bedrijfsbezoeken worden georganiseerd naargelang het aanbod.

Alle studenten gaan op studiereis naar Nederland (Almere). Daar krijgen ze informatie over bouwen in Nederland, stads- en gebiedsontwikkeling.

Deze studiereis is een ideale voorbereiding op werkplekleren/stage of carrière buiten de eigen landsgrenzen. Wanneer je ingeschreven bent voor dit opleidingsonderdeel impliceert dit dat er voor jou een reservering wordt gemaakt en dien je de kosten die aan het opleidingsonderdeel verbonden zijn te betalen (vervoer, verblijf, ...).

Voor dit olod kan je enkel inschrijving mits je bent ingeschreven voor de studiereis. De kostprijs van €150 die hier vermeld staat is slechts een raming van de kosten van de studiereis en onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursusdocumenten worden ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform Digitap.
  • Voor werf- en bedrijfsbezoeken zijn veiligheidshesje, veiligheidsschoenen en helm verplicht (aankoop veiligheidsschoenen en helm ten laste van de student).
  • Kosten en organisatie vervoer voor werf- en bedrijfsbezoeken zijn ten laste van de student.
  • Eigen laptop, laptopspecificaties terug te vinden in de startbrochure van de opleiding.
  • Voor dit olod kan je enkel inschrijving mits je bent ingeschreven voor de studiereis. De kostprijs van €150 die hier vermeld staat is slechts een raming van de kosten van de studiereis en onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.


Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage33,00 uren
Werktijd buiten de contacturen97,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio70,00Schriftelijk werkstuk
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio70,00Schriftelijk werkstuk en mondeling examen
Meer info: zie toetsing (tekst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00

Toetsing (tekst)

Verplichte aanwezigheid permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Aanwezigheid is verplicht tijdens werf- en bedrijfsbezoeken omdat deze onderwijsactiviteit een vormende waarde heeft en uitsluitend onder begeleiding van de werfleider kan plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.
  • Bij afwezigheid krijgt de student een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Afwezigheden bij vereiste/verplichte contactmomenten moeten steeds binnen de 2 kalenderdagen gewettigd worden via iBaMaFlex. De student plaatst het ziekteattest of bewijs van overmacht op iBaMaFlex (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). De student kan, indien organisatorisch mogelijk, maximum 2 gewettigde afwezigheden inhalen. Hiervoor neemt de student zo snel mogelijk contact op met de lector. De behaalde punten van het inhaalmoment vervangen de 0-score van het gemiste contactmoment.
  • Een student die de start van dit opleidingsonderdeel heeft gemist omdat hij later is ingeschreven, krijgt vervangtaken voor de gemiste verplichte aanwezigheden. Hiervoor neemt de student zo snel mogelijk contact op met de lector.

Laattijdig indienen van opdrachten permanente evaluatie en bijhorende consequenties:

  • Het maken van opdrachten is verplicht als onderdeel van de permanente evaluatie.
  • Het laattijdig (na de deadline) indienen van een opdracht resulteert in een 0-score voor die opdracht. Kan je omwille van medische redenen of overmacht jouw opdracht niet tijdig indienen? Dan moet jet het ziekteattest of het bewijs van overmacht binnen de 2 kalenderdagen uploaden in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’. Bij ‘gevolgen’ kies je de optie ‘Ander’ en schrijf je ‘deadline opdracht’. Je dient de opdracht binnen de 2 kalenderdagen in nadat deze wettige reden is opgehouden te bestaan. Opgelet: attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer overmacht.

De tweede examenkans (herexamen - portfolio) bestaat uit twee delen:

  • Een schriftelijk werkstuk, waarbij je één of meerdere nieuwe opdrachten maakt. De opgave en uiterste datum van inleveren wordt eind juni via de online leeromgeving gecommuniceerd.
  • Een mondeling examen, waarbij je je werkstuk toelicht en vragen van de beoordelaar beantwoordt.