Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Belichaamd cureren35207/3355/2425/1/48
Studiegids

Belichaamd cureren

35207/3355/2425/1/48
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve master muziek en podiumkunsten
    Afstudeerrichting:
    • Dans
  • Master in Dance
  • Master in de dans, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Epifanio Renata Lamenza
Andere co-titularis(sen): Chanteigné Yann, Tchernokondratenko Anastasia
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In Belichaamd Cureren verdiepen de deelnemers zich in de geschiedenis van curatie en live arts, worden verschillende invalshoeken en curatoriële praktijken onder de loep genomen, en nemen de deelnemers het modernistische gebouw van Kunstencentrum deSingel als speelterrein om een live kunst tentoonstelling te organiseren.

Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor de toelatingsproef.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Ontwikkelt en verwoordt lichamelijk vakmanschap door middel van verworven instrumenten en technieken
Maakt kennis met de geschiedenis van curatie en live kunst
4. Deelt het belichaamde vakmanschap binnen het artistieke veld
Vertaalt belichaamde methodologieën naar het artistieke veld
Onderzoekt hoe de verworven belichaamde kennis ten dienste staat van de artistieke praktijk
Draagt passende elementen van hun belichaamde artistieke praktijk over in een artistieke context
Implementeert curatoriële tools in een tastbare en deelbare artistieke output

Leerinhoud

Live performance krijgt steeds meer terrein in de wereld van de beeldende kunst. Hoewel er in de 20e eeuw veel voorbeeld zijn van hoe live performance kan voorkomen binnen de context van beeldende kunst, is de invloed ervan pas sinds 2000 wijd verspreid en structureel geïmplementeerd in de gevestigde instellingen voor beeldende kunst. Hoe beïnvloedt live arts de werkwijze van musea? En hoe biedt de context van het museum nieuwe mogelijkheden voor de ontwikkeling van live arts?

Tijdens een uitwisseling van één week tussen de studenten van de Master Dans en de studenten van Curatorial Studies (KASK Gent), verdiepen de studenten zich in de geschiedenis van curatie en live arts. Verschillende standpunten en curatoriële praktijken worden onder de loep genomen. Naast de contextualisering over curatie, nemen de studenten het gebouw van Kunstencentrum deSingel als speelterrein en creëren ze een live arts/tentoonstelling. De cursus focust op het kruispunt tussen live arts en het curatorschap. Hoe creëer je curatoriële kaders voor live arts? Hoe verschillend is de economie van live arts in relatie tot het cureren van objecten? Hoe reageert live arts op de aandachtseconomie? Deze zijn voorbeeld vragen die de basis van deze week vormen.

De studenten krijgen een tweeledig programma. Enerzijds zijn er lezingen met uitgenodigde curatoren en choreografen die binnen dit kader werken en anderzijds zal de hoofdverantwoordelijke docent-kunstenaar van de cursus de week en de deelnemers begeleiden bij het ontwikkelen van een gezamenlijk werk. Samen creëren de deelnemers een curatorieel concept in relatie tot een performatieve interventie binnen het festival Bliss van DE SINGEL.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Zie Trotter (studiegids)
  • Elke student moet beschikken over een laptop, voor blended learning (online en offline lessen)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00

Toetsing (tekst)

Evaluatie

Raadpleeg ‘Toetsing (lijst)’ voor de specifieke evaluatieonderdelen of toetsvormen voor dit opleidingsonderdeel.

Tweede examenkans
Niet voor alle opleidingsonderdelen is een herkansing mogelijk. Raadpleeg ’Toetsing (lijst)' voor dit opleidingsonderdeel.

Een tweede examenkans:

• is niet mogelijk voor toetsvormen die gebruik maken van permanente evaluatie. Wanneer een tweede examenkans mogelijk is voor andere toetsvormen binnen hetzelfde opleidingsonderdeel, wordt het cijfer voor de toetsvorm(en) permanente evaluatie van de eerste examenperiode overgedragen naar de tweede examenperiode.
• is mogelijk voor de evaluatieonderdelen of toetsvormen die geen permanente evaluatie bevatten.

Aanwezigheidsvereiste:
100% aanwezigheid in de lessen is vereist, aangezien het opleidingsprogramma wordt georganiseerd in kortdurende intensieve modules. Bij minder dan 100% aanwezigheid krijgt de student 0/20 voor de toetsvorm permanente evaluatie.

Voorwaarden voor gewettigde afwezigheid:

* Een afwezigheid gewettigd door een medisch attest geüpload in iBamaFlex
* Door overmacht, mits goedkeuring door het opleidingshoofd
* Uitzonderlijke omstandigheden, mits goedkeuring door het opleidingshoofd