Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Artistieke praxis-scenografie en kostuum-expanded38220/3355/2425/1/58
Studiegids

Artistieke praxis-scenografie en kostuum-expanded

38220/3355/2425/1/58
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve master muziek en podiumkunsten, trajectschijf 5
    Afstudeerrichting:
    • Dans
  • Master in Dance
  • Master in de dans, trajectschijf 4
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Epifanio Renata Lamenza
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel schetst, bespreekt en reflecteert uitgebreide noties in scenografie en kostuum binnen de danscontext. Het geeft de studenten de mogelijkheid om de verworven tools en reflecties toe te passen in hun Masterproef.

Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor de toelatingsproef.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. Organiseert een duurzame artistieke praktijk om de belichaamde praktijk uit te breiden
Past aspecten van scenografie en kostuum toe in de artistieke praktijk
5. Bouwt, door dialoog en overdracht, een duurzame praktijk op in een artistieke omgeving
Onderzoekt en verdiept zich in verschillende praktijken van scenografie en kostuum
Verkennen van en experimenteren met concepten van scenografie en kostuum en deze omzetten in belichaamde kennis
Kan de verworven basiskennis van scenografie en kostuum vertalen en overdragen
8. Construeert, door vertaling naar en interactie met de samenleving, een zich ontwikkelende praktijk
Onderzoekt het vakgebied van de scenografie en het kostuum, om te begrijpen hoe het functioneert in een bredere artistieke, politieke, economische en/of sociale context

Leerinhoud

Hoewel de praktijk van de scenograaf en de kostuumontwerper algemeen gezien wordt als een praktijk in samenwerking met de regisseur en/of de choreograaf, worden deze processen zelden met elkaar in verband gebracht in een educatieve context. Door deze praktijken binnen het programma van de master Dans te brengen, kan de danskunstenaar scenografie en kostuum niet alleen gebruiken als elementen om de creatie te ondersteunen, maar ook als instrument om een voorstelling te onderzoeken, te creëren en te definiëren. Het doel is om de dialoog tussen de student en hun praktijk verder uit te breiden door een uitwisseling aan te gaan met verschillende docent-kunstenaars die hun praktijk, onderzoek en perspectieven over deze onderwerpen zullen delen.

Het opleidingsonderdeel wordt verdeeld in twee delen; scenografie en kostuum. Dit opleidingsonderdeel wordt begeleid door docenten die kunstenaars en onderzoekers zijn met verschillende achtergronden. Zij verweven praktijk en theorie in hun eigen werk en delen hun methodes en strategieën met de studenten. Dit biedt de studenten tools om deze te integreren in hun Master project.

 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Zie Trotter (studiegids)
  • Elke student moet beschikken over een laptop, voor blended learning (online en offline lessen)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk60,00 uren
Werktijd buiten de contacturen90,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk50,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00

Toetsing (tekst)

Evaluatie

Raadpleeg ‘Toetsing (lijst)’ voor de specifieke evaluatieonderdelen of toetsvormen voor dit opleidingsonderdeel.

Tweede examenkans:

Niet voor alle opleidingsonderdelen is een herkansing mogelijk. Raadpleeg ’Toetsing (lijst)' voor dit opleidingsonderdeel.

Een tweede examenkans:

• is niet mogelijk voor toetsvormen die gebruik maken van permanente evaluatie. Wanneer een tweede examenkans mogelijk is voor andere toetsvormen binnen hetzelfde opleidingsonderdeel, wordt het cijfer voor de toetsvorm(en) permanente evaluatie van de eerste examenperiode overgedragen naar de tweede examenperiode.
• is mogelijk voor de evaluatieonderdelen of toetsvormen die geen permanente evaluatie bevatten.

Aanwezigheidsvereiste:
100% aanwezigheid in de lessen is vereist, aangezien het opleidingsprogramma wordt georganiseerd in kortdurende intensieve modules. Bij minder dan 100% aanwezigheid krijgt de student 0/20 voor de toetsvorm permanente evaluatie.

Voorwaarden voor gewettigde afwezigheid:

* Een afwezigheid gewettigd door een medisch attest geüpload in iBamaFlex
* Door overmacht, mits goedkeuring door het opleidingshoofd
* Uitzonderlijke omstandigheden, mits goedkeuring door het opleidingshoofd