Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Instrument 4273/3357/2425/1/43
Studiegids

Instrument 4

273/3357/2425/1/43
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve master muziek en podiumkunsten
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Instrument (jazz) binnen Muziek
  • Master in de muziek, trajectschijf 4
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Instrument (jazz) optie podium binnen Jazz
  • Master of Arts in Music
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Instrument (jazz) optie podium binnen Jazz
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 18 studiepunten
(#) Keuzeopleidingsonderdeel (moet vervangen worden)
Voor dit keuzeopleidingsonderdeel moet één van deze opleidingsonderdelen gekozen worden:
  • Accordeon 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Cello 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Contrabas 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Drums 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Elektrische bas 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Fluit 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Gitaar 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Klarinet 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Marimba 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Mondharmonica 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Percussie 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Piano 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Saxofoon 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Trombone 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Trompet 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Vibrafoon 4 (jazz) (18 studiepunten)
  • Viool 4 (jazz) (18 studiepunten)
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 540,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Contrabas 3 (jazz) OF eerder ingeschreven voor Drums 3 (jazz) OF eerder ingeschreven voor Fluit 3 (jazz) OF eerder ingeschreven voor Gitaar 3 (jazz) OF eerder ingeschreven voor Klarinet 3 (jazz) OF eerder ingeschreven voor Piano 3 (jazz) OF eerder ingeschreven voor Saxofoon 3 (jazz) OF eerder ingeschreven voor Trombone 3 (jazz) OF eerder ingeschreven voor Trompet 3 (jazz) OF eerder ingeschreven voor Vibrafoon 3 (jazz) OF eerder ingeschreven voor Viool 3 (jazz).

Begincompetenties (tekst)

Beantwoorden aan de eindcompetenties van 'Instrument 3 (jazz)'

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 De student verbreedt en verdiept op zelfstandige basis het repertoire gerelateerd aan het eigen vakgebied.
De student is in staat om niet-conventionele, hedendaagse composities uit te voeren bv. W. Shorter, C. Corea, D. Holland,…
De student toont een aanzet tot het personaliseren van bestaand repertoire en tot creatie van een eigen persoonlijk repertoire
De student toont expertise in de stilistische uitvoeringspraktijk binnen het vakgebied gelinkt aan zijn artistieke persoonlijkheid
1.2 De student beheerst de internationaal gehanteerde stilistische uitvoeringspraktijk.
De student toont expertise in de stilistische uitvoeringspraktijk binnen het vakgebied gelinkt aan zijn artistieke persoonlijkheid
1.4 De student realiseert muziek op een creatieve wijze in een artistiek project.
De student is in staat om te improviseren over niet-conventionele, hedendaagse composities.
De student maakt kennis met concepten als vrije improvisatie, atonaliteit (bv. intervalistische concepten, seriële reeksen, "random" vrije improvisaties, “outside playing’, …), polyritmiek en alternatieve stemmingen (microtonaliteit).
De student toont een persoonlijke stijlontwikkeling en zoekt hierbij inspiratie en overlappingen uit andere muziekgenres, bv. de jazz (van bebop tot fusion), (hedendaagse-) klassieke muziek (Messiaen, Schoenberg..), alternatieve rock, dansmuziek en filmmuziek.
1.5 De student kan door middel van een artistieke dialoog zijn publiek beroeren.
De student kan de zoektocht naar een persoonlijke artistieke visie overbrengen op het publiek
2.1 De student heeft een grondige beheersing van de muzikale parameters en structuren.
De student verinnerlijkt de muzikale vaardigheden (tempo, timing, intonatie, klank, motiefontwikkeling, frasering, vorm, luistervaardigheid, …)
2.2 De student bouwt expertise op door organisatie en zelfstudie.
De student toont zelfstandigheid bij het opbouwen van expertise.
2.4 De student heeft zich de juiste speeltechnieken en -houdingen eigen gemaakt.
De student verinnerlijkt de instrumentgebonden technieken ( plectrumtechniek, ‘walking bass’, klankvorming en projectie, articulatie, kracht- en vingervlugheid, brushetechniek, stokvoering, onafhankelijkheid, syncopation, legato-staccatospel).
2.5 De student is op de hoogte van de technische en technologische ontwikkelingen binnen zijn vakgebied.
De student experimenteert met de technologische ontwikkelingen binnen zijn vakgebied
De student volgt de technische ontwikkelingen binnen zijn vakgebied.
3.1 De student kan zijn sociale- en communicatieve vaardigheden aanwenden om leiding te nemen.
De student kan zelf een band samenstellen en toont muzikaal leiderschap

Leerinhoud

zie klarinet 4 (jazz), piano 4 (jazz), trompet 4 (jazz), saxofoon 4 (jazz), gitaar 4 (jazz), contrabas 4 (jazz), electrische bas 4 (jazz), drums 4 (jazz), vibrafoon 4 (jazz), fluit 4 (jazz)

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

zie klarinet 4 (jazz), piano 4 (jazz), trompet 4 (jazz), saxofoon 4 (jazz), gitaar 4 (jazz), contrabas 4 (jazz), electrische bas 4 (jazz), drums 4 (jazz), vibrafoon 4 (jazz), fluit 4 (jazz)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen510,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets artistiek in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

zie klarinet 4 (jazz), piano 4 (jazz), trompet 4 (jazz), saxofoon 4 (jazz), gitaar 4 (jazz), contrabas 4 (jazz), electrische bas 4 (jazz), drums 4 (jazz), vibrafoon 4 (jazz), fluit 4 (jazz)