Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Elektronische compositie 2 (6 sp)38119/3357/2425/1/05
Studiegids

Elektronische compositie 2 (6 sp)

38119/3357/2425/1/05
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Master in de muziek, trajectschijf 5
    Afstudeerrichting:
    • compositie
    Keuzepakket:
    • Compositie Master 2
  • Master of Arts in Music
    Afstudeerrichting:
    • Composition
    Keuzepakket:
    • Compostie Master 2
In andere opleidingen:
  • Aanvullende opleiding Koninklijk Conservatorium als Elektronische compositie 2 (6 sp)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Buyl Maarten
Andere co-titularis(sen): Van Camp Bram
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Elektronische compositie 1 (6 sp).

Onderwijsorganisatie (tekst)

De lessen worden gebundeld aangeboden op 10 dagen, verspreid over het jaar. Aanmelden bij Wim Henderickx.

Begincompetenties (tekst)

De student beheerst de leerdoelen van het voorgaande opleidingsonderdeel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 De student verbreedt en verdiept op zelfstandige basis het repertoire gerelateerd aan het eigen vakgebied.
De student creëert muziek op mature wijze en ontwikkelde een boeiende originele eigen schrijftaal, conform de internationaal gehanteerde stilistische normen
2.1 De student heeft een grondige beheersing van de muzikale parameters en structuren.
De studenten zijn in staat om hun eigen artistieke concepten te creëren
2.2 De student bouwt expertise op door organisatie en zelfstudie.
De student is zelfstandig oplossingsgericht bij (technische) problemen of uitdagingen
2.3 De student kan door analyse en interpretatie muziekstructuren verwerken.
De student kan in de praktijk de geziene kennis toepassen, zowel inzake studioproductie, electronische compositie
2.4 De student heeft zich de juiste speeltechnieken en -houdingen eigen gemaakt.
De student exploreert verschillende uiteenlopende technieken zoals computerprogramma’s (DAW, Modulaire programmeertalen, live coding), hardware (controllers, microcontrollers, sensoren, effectenapparaten) en studio apparatuur (micro’s, mengpanelen, equalisers, compressors).
De student kan opnames maken, verwerken, mixen en masteren van eigen repertoire
De student kan complexe elektronische setups en bijhorende verbindingen bedenken en uitvoeren.
2.5 De student is op de hoogte van de technische en technologische ontwikkelingen binnen zijn vakgebied.
De student experimenteert met de technische ontwikkelingen binnen zijn vakgebied.
De student experimenteert met de technologische ontwikkelingen binnen zijn vakgebied
De student gebruikt de technologische ontwikkelingen binnen zijn vakgebied in functie van zijn artistieke persoonlijkheid.
De student is vertrouwd met de actuele technische en technologische ontwikkelingen met betrekking tot het instrument en de uitvoeringspraktijk
De student kan hedendaagse technologie inzetten voor zijn artistieke parcours
De student volgt de technische ontwikkelingen binnen zijn vakgebied.
3 De student kan een proactieve rol opnemen in muzikale, multidisciplinaire of interculturele samenwerkingsvormen
De student is in staat om constructief samen te werken binnen een multidisciplinaire en/of interculturele en/of internationale context
4.1 De student heeft een uitgebreide kennis van de ruimere culturele en (muziek)historische context en kan die aanwenden in de eigen artistieke praktijk.
De student kent de geschiedenis, ontstaan en evolutie van de elektronische muziek en opnametechniek, a.d.h.v. een selectie uit bepalende 20e eeuwse repertoirewerken. De student kent de belangrijkste elektronische pioniers en hun repertoire.
De student toont verdere verdieping inzake praktijkkennis en toepassing van (digitale) orkestratie, hybrid scores, synthesis, audiomontage en opnametechniek, mixage, sampling-technieken, filmscoring, game scoring
4.2 De student heeft zich een kritische en onderzoekende houding eigen gemaakt.
De student toont een kritische en reflecterende houding ten opzichte van zichzelf en de samenwerking met de compositieklas
4.3 De student kan het resultaat van kritische (zelf-)reflectie mondeling en schriftelijk weergeven.
De studenten beschikken over een artistieke gedrevenheid

Leerinhoud

Repertoire Elektronische muziek en composities met live electronics
Klankanalyse
Klanksynthese
Parametrische en algorithmische compositietechnieken
Opnametechnieken, samplingmethodes, montage en mix
Sound design, klanktransformatie en audioprocessing
Spatialisatie
Compositie
Uitvoeringspraktijk

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De student voorziet zelf in de nodige software en technologische benodigdheden.
Aanvullend aanbod omvat workshops, masterclasses en samenwerking met ensemble XXI.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk180,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans:
Portfolio van tussentijdse opdrachten
Live presentatie (concert) van een eindopdracht compositie
Toetsing kennis en inzicht via dagelijks werk
Aanwezigheid

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans:
Portfolio van tussentijdse opdrachten
Opgenomen presentatie van een eindopdracht compositie