Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Masterproef collaborative piano32661/3357/2425/1/91
Studiegids

Masterproef collaborative piano

32661/3357/2425/1/91
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Master in de muziek, trajectschijf 5
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Piano (optie kamermuziek en begeleiding) binnen Instrument / Zang
  • Master of Arts in Music
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Piano (optie kamermuziek en begeleiding) binnen Instrumental/Vocal Studies
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 18 studiepunten
Titularis: Proot Stephanie (eng)
Andere co-titularis(sen): Avantario Sabrina, Wise Andrew
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 540,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Collaborative piano.

Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor piano master 1.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 De student verbreedt en verdiept op zelfstandige basis het repertoire gerelateerd aan het eigen vakgebied.
De student interpreteert het repertoire op boeiende en mature wijze volgens internationaal gehanteerde stilistische normen
De student kan stijlkenmerken (afgestemd op de eigenheid en de literatuur van het instrument) hanteren tijdens het improviseren. Deze stijlen kunnen zijn: atonaliteit, verwijde tonaliteit, modaliteit, jazz, tonaliteit
De student kan technische oefeningen met symmetrische en asymmetrische maatsoorten, polyritmiek, ‘cross rhythms’ correct uitvoeren
1.2 De student beheerst de internationaal gehanteerde stilistische uitvoeringspraktijk.
De student interpreteert het repertoire op boeiende en mature wijze volgens internationaal gehanteerde stilistische normen
De student kan zich vlot aanpassen aan andere talen en andere muziekstijlen in het relevante repertoire.
1.3 De student kan een sturende rol opnemen in een ensemble.
De student is bedreven in improvisatie en praktische harmonie en kan deze toepassen.
1.5 De student kan door middel van een artistieke dialoog zijn publiek beroeren.
De student beroert bewust het publiek vanuit een persoonlijke visie en artistieke gedrevenheid
2.1 De student heeft een grondige beheersing van de muzikale parameters en structuren.
De student kent de parameters en structuren van het specifieke repertoire, kan deze zelfstandig toepassen en hier flexibel mee omgaan.
2.3 De student kan door analyse en interpretatie muziekstructuren verwerken.
De student kan ter plekke orkestreducties maken en spelen.
2.4 De student heeft zich de juiste speeltechnieken en -houdingen eigen gemaakt.
De student beheerst een juiste speeltechniek en -houding
2.5 De student is op de hoogte van de technische en technologische ontwikkelingen binnen zijn vakgebied.
De student heeft gevorderd inzicht verworven over de technische aspecten van de begeleiding en past dit zelfstandig toe op het relevante repertoire.
3.1 De student kan zijn sociale- en communicatieve vaardigheden aanwenden om leiding te nemen.
De student toont een ondersteunende houding en stelt zich hulpvaardig op, een rol die essentieel is voor een “collaborative pianist”.
3.2 De student werkt samen (met andere kunstdisciplines) aan de realisatie van een eigen artistiek concept.
De student is actief betrokken bij het muzikale gebeuren in het Conservatorium en werkt nauw samen met andere studenten, ensembles van alle vakgroepen en opleidingen.
De student kan spelen onder leiding van een dirigent en begeleidt de directieklas tijdens lessen en examen.

Leerinhoud

Lees het vademecum.
Het jaarprogramma wordt bepaald in overleg met de hoofdvakdocent.

Het opera- en oratoriumrepertoire overspant de periode van de vroegbarok tot en met de 21e eeuw.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

- Partituren, studieboeken en opnames cfr. de opgave van de hoofddocent
- Partituren van het examenprogramma. Het examenprogramma wordt bepaald in overleg met de hoofddocent.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- Gespecialiseerde vaktijdschriften & literatuur
- Websites mbt de vakliteratuur en onderzoek in het vakgebied

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk60,00 uren
Werktijd buiten de contacturen480,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets artistiek in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Programma:
Sologedeelte uit het hoofd te spelen (20’).
Collaboratief gedeelte (40') bestaande uit:
- 2 opera- of oratoriumaria's
- (volledige) liedcyclus in een taal naar keuze
- 21ste eeuws lied of aria in een taal naar keuze
- opera: zing en speel een fragment uit een opera
- zichtlezing

De laatste twee onderdelen vinden plaats achter gesloten deuren. De rest maakt deel uit van de openbare masterproef piano.