Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Bio-organische chemie20976/3367/2425/1/43
Studiegids

Bio-organische chemie

20976/3367/2425/1/43
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Co-titularis(sen): Meyers Caroline
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Bijna alle verbindingen die in biologische processen een rol spelen, zijn voor een aanzienlijk deel uit koolstof opgebouwd. Bio-organische chemie wil de brug slagen tussen organische chemie en biochemie. De veranderingen die koolstofverbindingen ondergaan in de levende cel zijn in wezen dezelfde als de reacties uitgevoerd in een laboratorium. Biologische verbindingen zijn weliswaar groter en complexer van structuur dan de meeste organische verbindingen, maar het gedeelte dat tijdens een biologisch proces de werkelijk chemische veranderingen ondergaat is slechts beperkt en op zich niet ingewikkelder van structuur dan de meeste kleine organische moleculen.

Deze lessenreeks handelt over de belangrijke onderdelen van verschillende (bio-)organische moleculen. Verder wordt het reactiepatroon van een organische verbinding onder de loep genomen. Dit is onder te brengen in een aantal algemeen geldende basisprincipes. Wanneer er eenmaal voldoende kennis van deze basisprincipes is verworven kunnen deze gebruikt worden om biochemische reacties te bekijken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Labtechnicus BL - Taakanalyse en Planning laboratoriumwerkzaamheden
bepaalt de absolute en relatieve configuratie van een gegeven molecuul
tekent de verschillende voorstellingswijzen van een organisch molecuul
past de iupac nomenclatuur toe voor organische moleculen
onderscheidt aromatische, niet-aromatische en anti-aromatische moleculen
interpreteert de factoren die de eigenschappen van organische moleculen bepalen
vergelijkt het zuur/base gedrag van organische moleculen
legt het verband tussen de functionele groep aanwezig in een molecuul en het reactietype dat voornamelijk optreedt
tekent isomeren, kanonieken en tautomeren van een gegeven molecuul
schrijft en interpreteert het mechanisme van de belangrijkste organische reacties

Leerinhoud

De verschillende klassen van organische verbindingen:
     *Alifatische moleculen
     *Cyclische moleculen
     *Heterocyclische moleculen
     *Aromatische moleculen
     *Congeneren
De verschillende manieren om een molecuul voor te stellen:
     *Brutoformule
     *Structuurformule
     *Skeletstructuur
     *Fisherprojectie
     *Wedge projectie
     *Zijdelingse projectie
Naamgeving van organische moleculen
Isomerie
*structuurisomeren en stereoisomeren
*naamvorming geometrische en optische isomeren (cis/trans, R/S) 
Kanonieken
De belangrijke factoren die eigenschappen van organische moleculen bepalen:
*polariteit van een organische binding
*elektronenaffiniteit
*aromaticiteit
*inductief/mesomeer effect
*invloed op zuurbasegedrag
        *fysische eigenschappen

De organische reacties van de verschillende functionele groepen
Zuren en basen in de organische chemie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Noodzakelijk studiemateriaal:
- cursus 'Bio-organische chemie' - AP Hogeschool
- kennisclips, powerpointpresentaties en oefeningen op Digitap
- molecuulmodellen
- periodiek systeem der elementen

 

Materiaal aanwezig in de bibliotheek

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges34,00 uren
  • Opmerking: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen70,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken25,00tijdens de lesweken; gesloten boek;
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00gesloten boek, schriftelijk;
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00gesloten boek, schriftelijk;
De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

Examens:

Voor het examen van Bio-organische chemie bestaan er in eerste zittijd twee examenmomenten (testweek en examenperiode eind semester 2) er in tweede zittijd één examenmoment. 

De student die omwille van medische redenen of overmacht het deelexamen georganiseerd tijdens de lesweken (testweek) mist, kan die inhalen onder de voorwaarden zoals beschreven in art. 15.6 zoals voor examens in de examenreeks.

De student die voldoet aan de voorwaarden voor deelname aan een inhaalexamen en een inhaalexamen wenst aan te vragen volgt dezelfde procedure als voor een inhaalexamen in de examenreeks (zie departementale aanvulling onder art. 15.6)

Het inhaalexamen wordt bij voorkeur georganiseerd op dezelfde dag als voor inhaalexamens voor een examen in de examenreeks

Het niet opstarten of afsluiten van de monitoringsoftware bij een digitaal examen wordt aanzien als fraude.