Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Gentechnologie20984/3367/2425/1/24
Studiegids

Gentechnologie

20984/3367/2425/1/24
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Pittois Karen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Moleculaire genetica.

Korte omschrijving

Er wordt kennis gemaakt met de technieken en enzymen uit de recombinant DNA technologie. Aanmaak van recombinant DNA wordt besproken, het gebruik van universele kloneringstechnieken en assemblagetechnieken en de Crispr-Cas technologie. Verder wordt er een introductie gegeven tot de recombinante expressie in prokaryoten en eukaryoten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Labtechnicus BL - Taakanalyse en Planning laboratoriumwerkzaamheden
beschrijft de werking van de toegelichte gentechnologische methoden (inclusief: prokaryote en eukaryote (expressie-)klonering, gene editing, DNA-bibliotheken en hybridisatie) en gebruikt hierbij de juiste wetenschappelijke terminologie
herkent vectoren voor moleculaire (expressie-)kloneringen en bespreekt de functie van de verschillende onderdelen, de mogelijkheden en beperkingen van de vector
kiest de juiste gentechnologische methode in een gegeven situatie
stelt een kloneringsstrategie op voor het gegeven startmateriaal en vector

Leerinhoud

Technieken uit de gentechnologie: nucleïnezuur-isolatie en -elektroforese, blotting en hybridisaties. Enzymen gebruikt in de gentechnologie en hun toepassingen
Verschillende vectoren en hun gebruik
Enzymen gebruikt in de gentechnologie en hun toepassingen
Crispr-Cas technologie
Aanmaak van recombinant DNA (moleculaire klonering) en transformatie
Universele klonering en assemblagetechnieken
Recombinante expressie in prokaryoten: klonering, transformatie en zuivering
Recombinante expressie in eukaryote systemen
Induceerbare expressiesystemen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Bundeling powerpoint slides met notities (Auteur: Karen Pittois)
  • Oefeningen per hoofdstuk
  • Labster: het aankopen van de Labster licentie is verplicht.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Niet verplichte literatuur, aanwezig in de bib:

Dale, J.W. & van Schantz, M. (2003). From Genes to Genomes. Chichester: Wiley. ISBN 978-0-4714-9782-0

Tobias, E.S, Connor, M. & Ferguson Smith, M. (2011). Essential Medical Genetics. Wiley-Blackwell. ISBN 978-1-4443-9481-8

D.J. Pritchard, D.J. & Korf, D.R. (2008). Medical Genetics at a Glance. Blackwell Publishing. ISBN 978-1-4051-4846-7

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges17,00 uren
  • Opmerking: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen58,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Open en gesloten vragen. Gesloten boek. De vragen peilen naar kennis en toepassen van kennis en inzicht. Geen hulpmiddelen toegestaan.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Open en gesloten vragen. Gesloten boek. De vragen peilen naar kennis en toepassen van kennis en inzicht. Geen hulpmiddelen toegestaan.

Toetsing (tekst)

Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren kan het examen verplaatst worden naar een andere examenreeks

Het volledig doorlopen van de aangeboden Labstersimulaties leidt tot een verhoging van het behaald examenresultaat met een factor 1.1