Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Werkveldoriƫntatie 1BL32383/3367/2425/1/75
Studiegids

Werkveldoriƫntatie 1BL

32383/3367/2425/1/75
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Peeters Kato, Raes Adam, Soetaert Anneleen, Verbeke Myriam
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel "Werkveldoriëntatie 1BL" bestaat uit :

- rapporteren & verslaggeving (mondeling & schriftelijk)

- POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)

- Project

 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Labtechnicus BL - Uitvoering laboratoriumwerkzaamheden
houdt zich aan gemaakte afspraken
neemt verantwoordelijkheid op voor de eigen uit te voeren taken
Labtechnicus BL - Rapporteren
rapporteert helder en correct, gebruik makend van de gepaste biomedische vakterminologie
schrijft een wetenschappelijke verslag gebaseerd op vakliteratuur
refereert naar wetenschappelijke bronnen
hanteert correcte taal
hanteert professionele taal
structureert de gegevens, berekeningen en resultaten overzichtelijk en correct
communiceert respectvol, assertief en constructief
Labtechnicus BL - Kwaliteit en Veiligheid
Neemt initiatief bij het uitvoeren van werkzaamheden in groep.
Analyseert zijn persoonlijke leercompetenties en benoemt zijn sterktes en zwaktes.
Formuleert persoonlijke groeipunten en vertaalt deze in een plan van aanpak als lerende.
Onderneemt zelf stappen om zich verder te bekwamen en zoekt hulp waar nodig.
Reflecteert kritisch over de eigen gestelde doelen/acties met het oog op bijsturing/uitbreiding.
maakt een eindproduct dat voldoet aan de kwaliteitsvereisten van de gegeven projectopdracht

Leerinhoud

Rapporteren & verslaggeving:

De student oefent vaardigheden i.v.m. rapporteren en presenteren:

  • rapporteren & verslaggeving (labschrift & labverslag),
  • presentatietechnieken,
  • samenvatten van wetenschappelijke tekst,
  • correcte en professionele taal,
  • bronvermelding.

POP:

Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang en evolutie in verworven competenties aantoont. De student leert hiermee bovendien wat zelfreflectie inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.
 
De student is aanwezig tijdens het verplichte werkcollege en de POP-workshops. De student stelt zijn POP ter beschikking via het portfolio platform.


Project :

De student werkt in team aan een opdracht en presenteert de resultaten van het gedane werk. Voor de aanpak van het project volgt de student een opgelegd stappenplan.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Rapporteren & verslaggeving: 

Gotink, H., De Naeyer, K. & Schelfhout, L. (2019). Schrijfwijzer WT. Antwerpen: AP Hogeschool.

Van Himbeeck, B., Gotink, H. & Van den Bossche, I. (2019). Noteren en verslaggeving bij practica. Antwerpen: AP Hogeschool.

Digitale info & oefenmateriaal op Digitap.




Project :

cursusmateriaal van project

literatuur (bib) en internet

APACA-methodologie


Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Aanbevolen literatuur: beschikbaar in bib en online.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
  • Opmerking: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren78,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00Rapporteren en Verslaggeving
Eerste examenperiodePortfolio35,00Portfolio- POP
Eerste examenperiodeProjectopdracht45,00projectwerking

Toetsing (tekst)

De leerdoelen zitten verspreid over de facetten:

Rapporteren en verslaggeving - 20%

De student dient verplicht alle voorbereidingen en opdrachten uit te voeren. Het niet indienen van een voorbereiding of opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht. Het te laat indienen van een voorbereiding of opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.

De student dient verplicht aanwezig te zijn op alle activiteiten/evaluatiemomenten van dit opleidingsonderdeel omdat deze contactmomenten gericht zijn op het verwerven van praktische beroepsvaardigheden. Indien de student ongewettigd afwezig is, haalt hij een 0 voor deze activiteit/evaluatie. Inhalen van een onderwijsactiviteit is enkel toegestaan als dit organisatorisch mogelijk is. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste les met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.

POP - Portfolio - 35%

In een digitaal portfolio verzamelen studenten bewijsmateriaal dat aantoont dat ze de leerdoelen behorend bij POP behaald hebben. Deze leerdoelen worden permanent geëvalueerd.

Project 45%

Berekening van het totaalpunt van het project: 

eindscore = groepsscore x individuele score

De individuele score wordt toegekend via peerassessment.

Aanwezigheid is verplicht tijdens alle contactmomenten omdat:

  • Je gedurende het hele project intensief in groep samenwerkt. Je medestudenten zijn een belangrijke bron van leren.
  • Een evenwaardige vervangopdracht niet mogelijk is.
  • Niet deelnemen aan 50% (of meer) van de projectactiviteiten, resulteert in een score 0 voor dit project.

Tijdens de verplichte reflectievergaderingen wordt de individuele score (peerassessment) bevestigd. De tutor kan op basis hiervan de individuele score aanpassen. Ongewettigde afwezigheid op de reflectievergadering en/of niet invullen van de peerassessment resulteert zo in een individuele score 0,7. Als de tutor vaststelt dat de peerassessment niet valabel werd ingevuld, zal de individuele score aangepast worden naar 0,5.



Meer uitleg over de evaluatievormen (en inhaalmomenten) bij dit OLOD en elk facet vind je terug op digitap.