Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Werkveldoriëntatie algemeen BL40223/3367/2425/1/79
Studiegids

Werkveldoriëntatie algemeen BL

40223/3367/2425/1/79
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de biomedische laboratoriumtechnologie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 7 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Ceuleers Hannah, Heykers Annick, Verbeke Myriam
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 182,00 uren

Volgtijdelijkheid

((simultaan te volgen met Lab instrumentele analyse 2MLT OF eerder ingeschreven voor Lab instrumentele analyse 2MLT) EN (simultaan te volgen met Lab enzymologie 2MLT OF eerder ingeschreven voor Lab enzymologie 2MLT)) OF (simultaan te volgen met Labcluster analyse FBT OF eerder ingeschreven voor Labcluster analyse FBT).

Korte omschrijving

Project 3:

In het project werkt de student in team een bepaalde opdracht uit.  

Project 4:

Oplossen in groep van een casus waarin de kennis en vaardigheden van de verschillende opleidingsonderdelen van de huidige semester aan bod komen.

POP 2

In het tweede jaar staat 'professioneel netwerken' centraal. De student zijn/haar netwerk start hier. 'Wie ben je, waarvoor sta je, waarin ben je geïnteresseerd, waarvoor lever je een extra inspanning, wat zijn jouw soft-skills'? De student zorgt dat dit zichtbaar is door de activiteiten/reflecties waarmee de student zijn/haar portfolio aanvult.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Labtechnicus BL - Taakanalyse en Planning laboratoriumwerkzaamheden
neemt deel aan relevante activiteiten in het werkveld
reflecteert over deelname aan activiteiten in het werkveld
vervolledigt de experimentele opzet of theoretische casus met permanente kennis of via opgezochte bronnen
ontleedt en begrijpt een bestaand protocol en vertaalt dit naar een eigen bruikbare handleiding
maakt een planning van meerdere taken (gelijktijdig) behorende tot de laboratoriumwerkzaamheden
Labtechnicus BL - Uitvoering laboratoriumwerkzaamheden
voert zelfstandig de verschillende stappen van (zelf) opgestelde experimenten nauwkeurig en correct uit
evalueert de eigen leerweg kritisch
neemt taken op zich bij de uitvoering van de opgelegde opdracht
neemt verantwoordelijkheid op voor de eigen uit te voeren taken
draagt tijdens de vergaderingen bij tot de realisatie van de opgelegde opdracht
houdt zich aan gemaakte afspraken
Labtechnicus BL - Verwerken en interpreteren
analyseert en interpreteert experimentele data en maakt een inschatting van hun betrouwbaarheid
formuleert kernachtig een wetenschappelijk besluit, gelinkt aan het doel in een complexe context
Labtechnicus BL - Rapporteren
presenteert mondeling de resultaten van het gedane werk helder en correct gebruik makend van de gepaste biomedische vakterminologie
rapporteert de resultaten van het gedane werk helder en correct gebruik makend van de gepaste biomedische vakterminologie
communiceert respectvol, assertief en constructief
Labtechnicus BL - Kwaliteit en Veiligheid
handelt conform de geldende instructies omtrent veiligheid, milieu en hygiëne

Leerinhoud

Project 3: (Projectwerking in groep)
Projectmatige uitwerking van een door het werkveld aangebrachte casus. (theoretisch en/of praktisch werk)

Project 4 (Projectwerking in groep)
Oplossen in groep van een casus waarin de kennis en vaardigheden van de verschillende opleidingsonderdelen van de huidige semester aan bod komen.


POP
In het tweede jaar staat 'professioneel netwerken' centraal. De student zijn/haar netwerk start hier. 'Wie ben je, waarvoor sta je, waarin ben je geïnteresseerd, waarvoor lever je een extra inspanning'? Hoe werk je aan de ontwikkeling van belangrijke soft skills. De student zorgt dat dit zichtbaar is door de activiteiten/reflecties waarmee de student zijn/haar digitale pop-portfolio aanvult.

Een aantal opdrachten dienen om competentieverwerving te bewijzen. Competentieverwerving gebeurt via een aantal verplichte activiteiten (bv. open campusdag) en een aantal keuze activiteiten, waarvan de relevantie naar beroepscompetenties kan worden aangetoond in een reflectieverslag. Studenten nemen deel aan ten minste 5 activiteiten en tonen dit aan in hun portfolio. 

Mobility window

Dit facet biedt de mogelijkheid om buitenlandse ervaring op te doen.


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Projecten:
Projectinfo zie Digitap
Eindwerken MLT bib.
Cursusinfo statistiek, klinische biochemie en instrumentele analyse I en II.
Cursus microbiologie theorie en practicum
Referenties: worden verstrekt tijdens de projectweken

Werkveldopdracht

POP:
De student stelt zijn POP ter beschikking via het portfolio platform.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren78,00 uren
  • Opmerking: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap
Werkplekleren en/of stage
Werktijd buiten de contacturen104,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio20,00POP werkvelddagen
Eerste examenperiodeProjectopdracht80,00Project 3 + Project 4

Toetsing (tekst)

Weging van de onderdelen:

Project 3: 40%
Project 4: 40%
POP: 20%

Projecten:

Berekening van het totaalpunt: eindscore = groepsscore x peerassessment factor.

Op het einde van elk project dient elke student een peerassessment in te vullen. De eindscore van elke student wordt vervolgens berekend op basis van de groepsscore rekening houdend met de peerassessment factor. Indien de peerassessment niet/niet tijdig wordt ingevuld, zal de peerassessment factor aangepast worden naar 0.5.

Afwezigheid (gewettigd of ongewettigd) vanaf meer dan 4 dagen leidt tot de beslissing van de examencommissie om een 0 voor het examendeel toe te kennen. Projecten zijn groepsactiviteiten/groepswerken die achteraf niet hernomen/opnieuw georganiseerd kunnen worden.

POP:

Het Persoonlijk Ontwikkelingsplan wordt opgevolgd in een portfoliosysteem waarin studenten aan de hand van blogberichten aantonen dat ze de leerdoelen bereiken.
De blogberichten worden beoordeeld op kwaliteit en volledigheid.
Na het eerste semester komt de student op POP-gesprek en presenteert hij de eigen leerweg waarbij hij deze kritisch evalueert. Studenten die tijdens dit gesprek aantonen dat ze alle leerdoelen van POP bereikt hebben, worden vrijgesteld van de reflectieronde in het tweede semester.

Studenten die ook na de tweede reflectieronde in het POP gesprek niet kunnen aantonen dat ze de vooropgestelde leerdoelen bereiken, krijgen een factor 0,5 die wordt toegepast op de beoordeling van de schriftelijke blogberichten.
Laattijdig of foutief uploaden van portfolioberichten resulteert in een 0 score voor de desbetreffende opdracht.
Het nooit ter beschikking stellen van het POP zal leiden tot 0 voor het volledige opleidingsonderdeel.


Algemeen

De procedure "Medische opvolging bij practicum en stage" zoals raadpleegbaar op het digitaal leerplatform moet worden nageleefd.
Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.


Tweede examenperiode
Er is voor geen enkel facet een tweede examenkans mogelijk.