Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Digital Marketing30672/3368/2425/1/94
Studiegids

Digital Marketing

30672/3368/2425/1/94
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van de Velde Lorens
Andere co-titularis(sen): Vanderfaeillie Karl
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

We leven in een digitale wereld waarin het belang van digitale marketing enkel toeneemt. Hoe kunnen bedrijven zich aanpassen aan die nieuwe realiteit? In deze lessen krijg je de basis om een bedrijf of merk digitaal op de kaart te zetten.

  • Welke customer journey doorlopen klanten online?
  • Hoe ziet een goede website eruit?
  • Wat zijn de geheimen van een sterke aanwezigheid op social media?
  • Hoe zorg je ervoor dat je bovenaan de Google zoekresultaten verschijnt?
  • Hoe kan je efficiënt online adverteren?
  • Op welke manier meet en analyseer je digitale inspanningen?
  • Hoe werk je op een efficiënte manier met influencers?
  • Hoe evolueert digitale marketing? Wat verschijnt erover in de actualiteit?
  • Hoe gebruik je GenAI op een correcte en effectieve manier?
  • ...

Na deze lessenreeks weet je hoe een sterk digitaal marketingplan wordt opgebouwd en heb je een goed zicht op de toekomst.

The future is digital.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR MAR 1.0 - De bachelor BM/MAR heeft inzicht in (digitale) marketingstrategie en-tactiek, marktanalyse, marketingcommunicatie en sales, in algemene bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde, veranderende en (inter-) nationale context.
Je identificeert factoren om online zichtbaarheid te verbeteren.
Je identificeert sterke punten en valkuilen om de online zichtbaarheid van een bedrijf, product, ... te verbeteren.
Je past de verschillende fases van de digitale customer journey toe.
Je vergelijkt verschillende instrumenten en kanalen voor toepassingen van de direct marketing, e-mail marketing en social media marketing mix.
Je weet op welke zaken je moet letten om bedrijven te helpen om hun online zichtbaarheid te verbeteren.
Je beschrijft het verschil tussen digital selling en digital telling.
Je beschrijft verschillende vormen en instrumenten van digitaal adverteren en mobiele marketing.
Je definieert de meest gebruikte terminologie in digitale marketing (SEA, SEO, CPC, CPM...).
Je analyseert belangrijke metrics en KPI's op vlak van digitale marketing.
Je bent op de hoogte van de laatste trends op vlak van digitale marketing en begrijpt de impact ervan (AI, sustainability, short-form video, influencer marketing, privacy, ...).
Je formuleert adviezen omtrent digitale marketing (content, kanalen, planning, ...) op basis van een analyse van de huidige situatie.

Leerinhoud

  • Digitaal marketingplan
  • Digitale customer journey
  • SEO & SEA
  • Social media & marketing
  • Digitaal adverteren
  • E-mailmarketing
  • Analyseren, meten en verbeteren digitale kanalen en campagnes
  • Mobile marketing
  • Influencer marketing
  • Actualiteit over digitale marketing (GenAI, privacy, ...)
  • ...

Studiematerialen (lijst)

lesmateriaal op digitapVerplicht
Online marketing, de essentie (2e editie)Verplicht€ 45,00
  • Auteur: Nino Adamo, Geert Buskes

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
  • Omschrijving: Hoorcollege
    Interactiecollege
Vormen van groepsleren8,00 uren
  • Omschrijving: Casemethode in groep
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren
  • Omschrijving: Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Open en/of gesloten vragen
Gesloten boek
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)40,00CasusOpen boek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Open en/of gesloten vragen
Gesloten boek
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00Casus
Open boek

Toetsing (tekst)

Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.