Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
B2B marketing35303/3368/2425/1/20
Studiegids

B2B marketing

35303/3368/2425/1/20
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van den Eynde Nii
Andere co-titularis(sen): Vanderfaeillie Karl
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 25,00

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Marketing fundamentals.

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel b2b marketing combineert de theoretische en praktische kennis van business marketing.

De rode draad is hoe de samenwerking tussen organisaties (bijvoorbeeld de inkoop- en verkoopafdelingen) verbeterd kan worden door het afstemmen tussen de organisatiestructuren en het inzetten van de b2b marketingmix.
De studenten passen de hogere strategie en de tactische aanpak aan de hand van b2b-theorie, -modellen en -methoden toe op een business case.

De studenten ontwikkelen een portfolio opdracht waar ze de business case analyseren aan de hand van een theoretische verkenning en het toepassing van de theorie? De studenten formuleren ze aan de hand van hun bevindingen een advies ter aanpassing en/of ter verbetering van de huidige b2b marketingaanpak. De studenten vormen groepjes en fungeren als ‘marketingadvies-teams’ waar ieder teamlid zich inzet om het gezamenlijk doel te bereiken. De strategische en tactische aanpak met het advies wordt gepresenteerd aan experts.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR MAR 1.0 - De bachelor BM/MAR heeft inzicht in (digitale) marketingstrategie en-tactiek, marktanalyse, marketingcommunicatie en sales, in algemene bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde, veranderende en (inter-) nationale context.
Je beschrijft de stappen in het koopbeslissingsproces van organisaties.
Je onderzoekt aan de hand van een praktische case wat het belang is van service in al haar aspecten in een B2B organisatie.
Je kadert de marketinginstrumenten binnen de B2B marketing- en ondernemingsdoelstellingen.
Je geeft advies op vlak van een maatschappelijk verantwoord B2B marketing en marketingcommunicatieplan voor een bedrijf.
Je hebt inzicht in de evoluties binnen de b2b-markt en kunt het verschil met de consumentenmarkt verwoorden.
Je schrijft in correct en zakelijk Nederlands en beheerst de marketing vaktaal.
Je kadert het gebruik van de marketingmix binnen b2b marketing.
Je beschrijft verschillende organisatiestructuren en begrijpt hun functies met betrekking tot inkoop en verkoop.
Je formuleert aan de hand van een portfolio een advies voor een B2B business case.
OLR MAR 7.1 - De bachelor BM/MAR kan helder, doelgericht en op een professionele wijze schriftelijk en mondeling communiceren in het Nederlands, met integratie van beroepsjargon.
Je presenteert op een zakelijke en visueel aantrekkelijke manier je bevindingen aan experts

Leerinhoud

Verkenning van het b2b-vakgebied en evoluties
Marketingorganisatie binnen b2b marketing
Koopgedrag van organisaties
Planning en strategie binnen b2b marketing
De b2b marketingmix: product, service, prijs, distributie, communicatie.

Studiematerialen (lijst)

lesmateriaal op digitapVerplicht
Business marketingVerplicht
  • Auteur: Kees Gelderman

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
  • Omschrijving: Interactiecollege
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
  • Omschrijving: Projectwerk
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren
  • Omschrijving: Seminaries, excursies, bedrijfsbezoeken
    Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Projectopdracht met presentatie
Open boek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Projectopdracht met presentatie
Open boek

Toetsing (tekst)

Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.