Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Data driven marketing35305/3368/2425/1/88
Studiegids

Data driven marketing

35305/3368/2425/1/88
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Heirman Wannes
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Communication in English EN eerder ingeschreven voor Marketing fundamentals.

Korte omschrijving

Voor marketeers is data over hun huidige en toekomstige klanten steeds meer het 'nieuwe goud'. De beste manier om een bestaande klant in je bedrijf te behouden of een nieuwe klant naar je bedrijf te lokken, is door gegevens te verzamelen en om deze gegevens je benadering naar de respectieve klant te laten inspireren. In deze cursus leer je hoe je als marketeer betere beslissingen kunt nemen door op een evidence-based manier te werken en door je klantgegevens te gebruiken bij elke marketingactiviteit die je onderneemt. Door deze cursus te volgen, leer je ook alles wat je moet weten om te overleven in een datagedreven marketinglandschap. 

De onderwijstaal is Engels.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR MAR 1.0 - De bachelor BM/MAR heeft inzicht in (digitale) marketingstrategie en-tactiek, marktanalyse, marketingcommunicatie en sales, in algemene bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde, veranderende en (inter-) nationale context.
Je heb inzicht in de structuur van commerciƫle datasets.
Je selecteert inzichten van commerciƫle datasets voor het plannen van toekomstige marketingcampagnes.
Je vergelijkt verschillende instrumenten en kanalen voor toepassingen voor data-driven marketing: direct marketing, telemarketing, e-mail marketing en social media marketing.
Je stelt een stappenplan op voor een data-driven marketing gerelateerd instrument.
Je beschrijft het belang van samenhang tussen website, e-mail marketing, direct marketing en sociale media marketing.
Je berekent de belangrijkste analyses in data-driven marketing: RFM, Share of Wallet, LTV en Churn-analyse, A/B-testing.
Je rapporteert de belangrijkste analyses in data-driven marketing: RFM, Share of Wallet, LTV en Churn-analyse, A/B-testing.
Je maakt onderbouwde aanbevelingen over digitale marketing op basis van beschikbare metrics.
OLR MAR 7.2 - De bachelor BM/MAR kan vloeiend en spontaan, met inbegrip van technische communicatie in het vakgebied op een professionele wijze schriftelijk en mondeling communiceren in het Engels.
Je drukt je in de meeste formele situatie correct uit en gebruikt de gepaste zakelijke terminologie.
Je kan een onderscheid maken qua quality en pricing tussen de verschillende dataplatformen (Microsoft Dynamics, Salesforce, Hubspot en Procurios)

Leerinhoud

De hoofdstukken die in deze cursus worden aangeboden zijn:

  • Basisinzichten om een datagedreven marketeer te worden;
  • Vaardigheden nodig om een datagedreven marketeer te worden;
  • Reacties van consumenten voorspellen;
  • Datagestuurde experimenten uitvoeren;
  • Gegevens gebruiken om traditionele marketing en verkoop te verbeteren;
  • Gegevens gebruiken als leidraad bij direct marketing;
  • Gebruik van gegevens in telemarketing;
  • Gegevens gebruiken om e-mailmarketing te optimaliseren;
  • Gegevens gebruiken om social media marketing te optimaliseren;
  • De hardware en software voor datagedreven marketing.

Studiematerialen (lijst)

lesmateriaal op digitapVerplicht
Eigen nota'sVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
  • Omschrijving: Interactiecollege
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
  • Omschrijving: Oefeningensessie met docentensturing
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren
  • Omschrijving: Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Open en/of gesloten vragen
Gesloten boek
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00Casus
Gesloten boek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00Open en/of gesloten vragen
Gesloten boek
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00Casus
Gesloten boek

Toetsing (tekst)

Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.