Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Marketing trends36484/3368/2425/1/16
Studiegids

Marketing trends

36484/3368/2425/1/16
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Tiebos Ruud, Vanormelingen Christine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 voor minstens 60 studiepunten ingeschreven zijn EN eerder ingeschreven voor Strategische marketing.

Korte omschrijving

Tijdens deze reeks van concrete voorbeelden uit de bedrijfswereld gaan we dieper in op de belangrijkste trends die in marketing door een aantal voorlopers reeds worden ingezet. 

Hoe evolueert Influencer marketing? Hoe kan je je merkidentiteit versterken door Influencer marketing toe te passen?

Hoe staat het nu met het gebruik van Artificial Intelligence in marketing? Wat heeft Tiktok veel bedrijven bijgebracht op vlak van video marketing? 

Wanneer doe je echt aan duurzame marketing? Of blijft het een hype en wordt het geen echte trend? 

Met de verdere uitbreiding van het digitale kooppad van de consument, vergeten marketeers soms in te zetten op fysieke shopping experience. Wat zetten ze daarvoor vandaag in? 

Hoe verfijnder je doelgroep, des te sterker je marketing-impact. Waar stopt personalized marketing en waarom? 

Al deze vragen maken deel uit van dit olod en geven je een beter beeld van de evolutie van marketing. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR MAR 1.0 - De bachelor BM/MAR heeft inzicht in (digitale) marketingstrategie en-tactiek, marktanalyse, marketingcommunicatie en sales, in algemene bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde, veranderende en (inter-) nationale context.
Je beschrijft maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen de marketingcontext.
Je beschrijft de belangrijkste trends en invloeden in het (inter)nationale marketinglandschap.
Je legt uit op welke manier marketing een belangrijke rol is gaan spelen bij non-profit en social profit organisaties.
Je vergelijkt de 'traditionele marketing' en 'nieuwe marketing' vanuit beroepsspecifieke situaties.
OLR MAR 5.2 - De bachelor BM/MAR gebruikt op een efficiënte en effectieve wijze marketing-, communicatie- en grafische software en actuele beroepsspecifieke ICT-pakketten ter ondersteuning van interne en externe stakeholders.
Je bedenkt hoe een digitale tool een bedrijfsproces kan optimaliseren.
Je ontwerpt op basis van geanalyseerde data een voorstel hoe computertechnologieën ingezet kunnen worden om bedrijfsspecifieke processen en problemen te optimaliseren.
Je bent in staat om concrete aanbevelingen te doen, gebruikmakend van verschillende nieuwe marketing trends, voor een bedrijf dat met een marketingprobleem kampt

Leerinhoud

  • Influencer marketing - hoe merkrelaties versterken?
  • Market places worden de belangrijkste retail hubs - wat met de toekomst van de retailsector?
  • Artificial Intelligence (AI-) in marketing
  • Video-marketing 
  • Duurzame marketing in B2B
  • In-store Applicaties en Augmented Reality 
  • Gepersonaliseerde marketing (advanced analytics, machine learning, ...)

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
  • Omschrijving: Casemethode
    Excursies, bedrijfsbezoek
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren
  • Omschrijving: Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Casus
Gesloten boek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Casus
Gesloten boek

Toetsing (tekst)

Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.