Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Innovation business challenge_MAR36493/3368/2425/1/31
Studiegids

Innovation business challenge_MAR

36493/3368/2425/1/31
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Brasseur Valentijn, Tyshchenko Ulyana, Vael Karolien, Van de Velde Lorens, Verkerk Caroline
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 50,00

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 54 studiepunten afgewerkt hebben.

Korte omschrijving

Reële bedrijfsproblemen vragen om creatieve oplossingen. Tijdens dit innovatiekamp worden studenten uitgedaagd om in een multidisciplinair team een innovatieve oplossing te bedenken voor een business case gerelateerd aan het thema duurzaam ondernemen. De case is een authentieke opdracht die wordt aangeleverd door diverse grote bedrijven. Doorheen de projectweek kunnen de studenten rekenen op advies van experten en professionals uit de bedrijven die de business cases aanleveren. Op het einde van de projectweek pitchen de studenten het uitgewerkt idee voor een jury. Die jury selecteert de beste ideeën.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR MAR 1.0 - De bachelor BM/MAR heeft inzicht in (digitale) marketingstrategie en-tactiek, marktanalyse, marketingcommunicatie en sales, in algemene bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde, veranderende en (inter-) nationale context.
Je ontwikkelt via interdisciplinair samenwerken een innovatief business idee als antwoord op een complex en reëel bedrijfsprobleem.
Je toont aan hoe de integratie van verschillende vakgebieden geleid heeft tot een dieper inzicht van het bedrijfsprobleem en een beter uitvoerbaar business idee.
OLR MAR 2.0 - De bachelor BM/MAR herkent opportuniteiten, stelt operationele doelstellingen en werkt proactief mee aan het behalen van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.
Je ondersteunt het bedrijf aan de hand van een managementrapportering, afgestemd op de instructies van de opdrachtgever.
OLR MAR 3.1 - De bachelor BM/MAR heeft een attitude van ondernemend handelen (initiatief nemen, risico’s inschatten, ideeën ontwikkelen) en kan deze omzetten in zelfstandig ondernemerschap.
Je zet via een creatieve brainstorm ideeën om in een innovatief business idee dat waarde creëert voor de opdrachtgever.
Je toont aan hoe het voorgestelde business idee op gestructureerde wijze via een gekozen tool of methodiek tot stand kwam.
OLR MAR 4.0 - De bachelor BM/MAR heeft een diversiteitsbewuste en coachende houding tijdens het klant- en servicegericht handelen en bouwt zelfstandig een professioneel netwerk uit met nationale en internationale stakeholders.
Je geeft samen met een interdisciplinair team richting aan het proces door je te houden aan collectieve werkafspraken en deadlines.
OLR MAR 7.1 - De bachelor BM/MAR kan helder, doelgericht en op een professionele wijze schriftelijk en mondeling communiceren in het Nederlands, met integratie van beroepsjargon.
Je voert professionele gesprekken met bedrijfsexperten en coaches.
Je presenteert je business idee met de gepaste zakelijke terminologie en ICT-tools.
OLR MAR 8.0 - De bachelor BM/MAR werkt projectmatig en constructief samen als lid van een multidisciplinair en intercultureel team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.
Je werkt als zelfstandig lid van een interdisciplinair team actief mee aan het business idee waarbij je rekening houdt met ieders expertise.
Je beoordeelt de interdisciplinaire samenwerking d.m.v. constructieve feedback te geven met respect voor ieders competenties en groeikansen.

Leerinhoud

  • Opstartfase: we starten met een teambuilding. Daarna volgt er een opstartpresentatie door de opdrachtgever en worden de verschillende business cases (probleemstelling) toegelicht. De studenten brainstormen een eerste keer rond de probleemstelling. Er worden meerdere inspiratie-cases getoond om de studenten op weg te helpen.
  • Ontwikkeling van een business idea: de methodiek van het Business Model Canvas wordt toegelicht aan de studenten en de studenten gaan op bedrijfsbezoek bij de opdrachtgever om de business case te doorgronden. Daarna werken de studenten onder begeleiding het Business Model Canvas verder uit. De studenten schrijven een business plan als toelichting bij het Business Model Canvas. Studenten leren The Pitch Canvas kennen, een brainstorming tool voor jonge ondernemers.
  • Afsluitfase: de studenten pitchen hun business solution voor een jury van deskundigen en hun medestudenten. Er wordt een winnend groepje geselecteerd die met de prijs naar huis mag gaan!

Studiematerialen (lijst)

lesmateriaal op digitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren40,00 uren
  • Omschrijving: Projectwerk in groep
Werktijd buiten de contacturen38,00 uren
  • Omschrijving: Begeleide zelfstudie & zelfstandig werk

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Casus en presentatie
Open boek
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Casus en presentatie
Open boek