Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Geïntegreerd lab en project (PO)30940/3369/2425/1/81
Studiegids

Geïntegreerd lab en project (PO)

30940/3369/2425/1/81
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • procestechnologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Coremans Roel, Spanoghe Mark, Voortmans Martine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester) of 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 390,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen het opleidingsprogramma al minstens 120 studiepunten afgewerkt hebben EN (simultaan te volgen met Eenheidsoperaties OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Eenheidsoperaties) EN (simultaan te volgen met Procestechnologie 2 PO OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Procestechnologie 2 PO) EN (simultaan te volgen met Meet - & regeltechniek OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Meet - & regeltechniek).

Korte omschrijving

Het Geïntegreerd lab gaat door in semester 1 voor alle reguliere studenten.

Voor studenten werkplekleren behalen de studenten de leerdoelen van dit opleidingsonderdeel op de werkvloer in semester 1 & 2.



De AP Hogeschool heeft geïnvesteerd in een bijzonder goed uitgerust "geïntegreerd lab procestechnieken". In dit lab kunnen de studenten de theoretische kennis uit de opleidingsonderdelen "Eenheidsoperaties", "procestechnologie 2" en "Meet & regeltechnieken" direct omzetten in praktische vaardigheden.

In dit lab zijn industrieel veel gebruikte fysische scheidingsapparatuur zo getrouw mogelijk op semi-industriele schaal nagebouwd. Het bedienen van deze apparaten vereist immers ongeveer dezelfde competenties en achtergrondkennis als werkelijke industriële uitrusting. Ook wordt de regel- en beheers-apparatuur uitgebreid bekeken, zodat procesautomatisering grondiger kan worden bestudeerd. Het geïntegreerd lab confronteert de student rechtstreeks met zijn later werkterrein nl. "de chemische fabriek". Een aantal bedrijven, zorgvuldig geselecteerd uit de verschillende takken van de chemische industrie, worden bezocht. Op deze manier krijgt de student van de bedrijfsingenieurs zelf de uiteenzetting over het productieproces. De gegevens, verzameld tijdens deze bezoeken, vormen een deel van de leerstofinhoud. Zo krijgt de student een realistische kijk op de hedendaagse chemische industrie, kan hij de bruikbaarheid van zijn op school verworven kennis evalueren. De gelegde contacten vergemakkelijken de keuze van een beroepsplaats.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Chemical_researcher - A1_taakanalyse en planning
bereid zich voor op het werkveld en sollicitatie
intrapersoonlijk - (zelf)reflectie
herkent de eenheidsbewerkingen in enkele typische (petro-) chemische productieprocessen
Labtechnicus - A1_taakanalyse en planning
plant efficiënt de uit te voeren experimenten
Labtechnicus - A2_uitvoeren laboratoriumwerkzaamheden
evalueert problemen uit het werkveld op een praktische, oplossingsgerichte manier.
handelt projectmatig in een heterogeen team (internationaal, multidisciplinair samengesteld)
Labtechnicus - A3_verwerken en interpreteren van resultaten
analyseert de regelacties
Labtechnicus - A4_rapporteren
rapporteert schriftelijk op basis van verwerkte meetgegevens, waarbij gebruik gemaakt wordt van relevante ICT-middelen (zoals Excel, Word)
Process_engineer - P1_procestechnologie
analyseert de procesparameters
analyseert de regelacties
analyseert de werking van een pomp
analyseert de werking van een regelaar
bedient een absorptiekolom (opstarten en stilleggen)
bedient een batch- en continudestillatiekolom (opstarten en stilleggen, storingen kunnen lokaliseren en oplossen)
bedient een extractiekolom en mixer-settler extractiebatterij (opstarten en stilleggen)
evalueert de bediening van een absorptiekolom (opstarten en stilleggen)
evalueert de bediening van een batch- en continudestillatiekolom (opstarten en stilleggen, storingen kunnen lokaliseren en oplossen)
evalueert de bediening van een extractiekolom en mixer-settler extractiebatterij (opstarten en stilleggen)
evalueert in functie van een kostenbatenanalyse, milieu- en veiligheidsaspecten van voorgestelde oplossingen voor probleemstellingen uit zijn werkveld.
herkent bij het bedienen van een destillatiekolom de verschillende parameters die een invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een destillatie
herkent bij het bedienen van een extractiekolom of extractiebatterij de verschillende parameters die een invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een extractie
herkent de eenheidsbewerkingen in enkele typische (petro-) chemische productieprocessen
neemt relevante stalen in functie van de bestudeerde eenheidsoperaties
onderzoekt bij het bedienen van een extractiekolom of extractiebatterij de verschillende parameters die een invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een extractie
schat de economische en personeelsproblemen binnen de (petro-) chemie in de regio Antwerpen in
stelt een fasendiagram (vloeistof-damp evenwicht) experimenteel op
stelt op basis van experimentele resultaten een ternair diagram op
stelt uit de analyse van stalen massa- en energiebalansen op van de bestudeerde eenheidsoperatie
voert metingen uit met sensoren uit de procesindustrie
werkt een oplossingstrategie uit voor een realistisch probleem uit het werkveld
Process_engineer - P2_procesgericht sturen
stuurt een realistische chemische installatie
Process_engineer - P3_industriële veiligheid
stimuleert veilig handelen
voert, met oog voor efficientie, veiligheid en milieu, eenvoudig onderhoud uit aan de labopstellingen en randapparatuur

Leerinhoud

mogelijk uit te voeren experimenten tijdens laboratoriumoefeningen:
-batch rectificatie
-continu rectificatie (handbediend)
-hetero azeotrope rectificatie
-strippen van een vluchtige component met stoom en met inert gas
-vloeistof-vloeistof extractie met mixer settler batterij in tegenstroom gekoppeld
-vloeistof-vloeistof extractie met extractiekolom met vulling
-met pH-regelaar geautomatiseerde neutralisatiereactor
-absorptie van een gas in een vloeistof met een absorptietoren
-procestechnische berekeningen (toegespitst op het opstellen van massa- en energiebalansen) afhankelijk van de tijdens het lopende academiejaar bezochte bedrijven
-Transport van vloeistoffen
     - weerstand van leidingen
     - verdringerpompen
     - centrifugaalpompen
     - pompkaraktersitiek
-De meet-en regelkring
-Gedrag van een proces (Procesparameters)
-Tweestandenregeling en PID regelactie
-Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
-actuatoren
-Het geautomatiseerde proces
-Diagnosetraining
     - niveau
     - verwarming
     - bedrijf
-Gekoppelde regelkringen
     - Cascade
     - Verhoudingsregelingen
     - Splitrange
-Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf
-lezen en bespreken van R&I schema's

internationale projectweek
-projectmanagement
-teamwerk
-integratief benaderen en praktisch toepassen van de verworven kennis en vaardigheden

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Cursus labo meettechnieken, Roel Coremans en Bert Pauwels
  • eigen cursustekst als lab-handleiding procestechnologie (digitaal)
  • documentaties van fabrikantenliteratuurverwijzingen en tabellen met fysische constanten
  • documentatie ter beschikking gesteld door het bedrijf
  • documentatie ter beschikking in de bib van de school
  • "Procestechnische berekeningen" Torreman en Felder
  • labo opstellingen, PowerPoint files, documentatie van fabrikanten, demomateriaal

Eigen laptop. Laptopspecificaties terug te vinden in de brochure van de opleiding.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen108,00 uren
Werktijd buiten de contacturen282,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00presentatie met de labgroep
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00individueel schriftelijk examen. De totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks80,00Evaluatie labwerk
geen 2de examenkans mogelijk. Dit punt wordt overgedragen naar 2de zittijd.

Toetsing (tekst)


extra informatie

Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren worden de reguliere praktijksessies waar mogelijk vervangen door activiteiten op de werkplek.

Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt een 0 voor deze sessie.

Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze sessie.

De student dient verplicht aanwezig te zijn op de praktijksessies. Aanwezigheid is verplicht tijdens de labo’s omdat tijdens deze contactmomenten praktische beroepsvaardigheden worden aangeleerd die uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten.

‐ Bij afwezigheid krijg je een 0-score voor dat onderdeel van de permanente evaluatie.


De student kan per lapreeks maximaal 1 gemiste praktijksessie inhalen in overleg met alle betrokken lectoren en indien organisatorisch mogelijk. De student neemt het initiatief om binnen de 3 kalenderdagen na de gemiste praktijksessie met de betrokken lectoren deze inhaalsessie in te plannen.
Deelexamens die om didactische of organisatorische redenen niet kunnen ingehaald worden, geven geen recht op een inhaalexamen.

Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student het opleidingshoofd.


Studenten die de voorbereidende taken onvoldoende hebben uitgevoerd, worden niet toegelaten tot de praktijksessie. De student haalt 0 voor de gemiste sessie.

Elke student, die conform de werkinstructies door de lector de toegang tot de labs of praktijklokalen ontzegd wordt, haalt een 0 voor deze praktijksessie.




Specifiek voor tweede examenperiode:

geen 2de zittijd mogelijk voor het deel permanente evaluatie

Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren worden de reguliere praktijksessies waar mogelijk vervangen door activiteiten op de werkplek