Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Industrie en Omgeving
Werkveldoriëntatie 2B32486/3369/2425/1/71
Studiegids

Werkveldoriëntatie 2B

32486/3369/2425/1/71
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de chemie, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Verbeke Myriam, Voortmans Martine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 88,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Werkveldoriëntatie 1.

Korte omschrijving

Het opleidingsonderdeel "Werkveldoriëntatie 2B" bestaat dan uit : 

- POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) met werkveldverkenning

-Sustainability project Industry en omgeving

Projectopdracht waarin je jouw competenties, verworven in de eerste drie semesters van de opleiding, interdisciplinair gaat inzetten rond een duurzame bedrijfsopdracht die de realiteit van het toekomstige werkveld benadert en die je net zoals in de beroepspraktijk in teamverband moet aanpakken.

Gedurende de projectweek, leer je in groep het project structureel aan te pakken en zal je begeleid worden in het efficiënt communiceren met de verschillende actoren binnen een project en het opzoeken en verwerken van informatie om uiteindelijk te komen tot een eindproduct dat voldoet aan de vooropgestelde eisen.

Het is een praktische toepassing in een realistische context van verbindend samenwerken. Hiervoor werk je gedurende de projectweek samen met studenten uit verschillende opleidingen.

Ter voorbereiding verwerk je het e-learning pakket rond circulaire economie.





OLR-Leerdoelen (lijst)

Chemical_researcher - A1_taakanalyse en planning
onderneemt zelf stappen om zich beter te bekwamen en zoekt hulp waar nodig
Labtechnicus - A1_taakanalyse en planning
Je herkent de basisbeginselen van circulaire economie.
je toont belangstelling voor onderwerpen die buiten je eigen vakgebied vallen en benut deze om je werk te optimaliseren.
Je splitst een complex probleem op in deelstappen en pakt elke stap afzonderlijk aan.
Je overlegt binnen het team over een taakverdeling.
Labtechnicus - A2_uitvoeren laboratoriumwerkzaamheden
bouwt de vooropgestelde competenties bewust uit
documenteert de eigen leerweg
evalueert de eigen leerweg kritisch
onderneemt zelf stappen om zich beter te bekwamen en zoekt hulp waar nodig
Je reflecteert over je functioneren in groep/team.
Je deelt kennis en leerervaringen met anderen, leert van anderen.
Labtechnicus - A3_verwerken en interpreteren van resultaten
analyseert zijn persoonlijke leercompetenties en benoemt zijn sterktes en zwaktes
Je vat informatie en gegevens met betrekking tot duurzaamheid uit verschillende disciplines samen.
je komt tot een gefundeerd oordeel op basis van een brede en afgewogen analyse.
Labtechnicus - A4_rapporteren
Je rapporteert mondeling op een heldere, volledige en relevante wijze, zowel intern als extern.
Labtechnicus - A5_Milieu en veiligheid
Je draagt bij aan het stoppen van niet-duurzame praktijken en het zoeken van alternatieve oplossingen.

Leerinhoud

POP:

Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar groei in verworven competenties aantoont. De student leert hiermee bovendien wat zelfreflectie inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.
 

Werkveldverkenning is een onderdeel van POP: Via bedrijfsbezoeken, het bijwonen van lezingen, enz... leert de student het werkveld beter kennen.

Project:

Zelfstudiepakket over circulaire economie


Tijdens de projectweek ontwikkelt de student, in een interdisciplinaire groep,een diepgaand begrip van de principes van circulaire economie, inclusief de levenscyclus van producten, hergebruik van materialen en duurzame bedrijfsmodellen. Dit omvat het analyseren van bestaande circulaire oplossingen en het begrijpen van de impact op milieu, economie en maatschappij.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Pop: zelf aangemaakte pop map volgens een opgelegde inhoud
 
Jaarproject :
onderzoeksopdracht

studiewijzer

e-learning circulaire economie

opdrachtfiche voor duurzame bedrijfscases

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Jaarproject :
- literatuur (bib)
- internet
- cursus rapporteren en verslaggeving. Antwerpen: AP Hogeschool/Universitas
- E-campus/Digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren55,00 uren
  • Opmerking: de effectieve werkvorm wordt gecommuniceerd via digitap.
Werktijd buiten de contacturen33,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken10,50Digitale toets van het zelfstudiepakket circulaire economie. Voor aanvang van de projectweek. De totale examentijd voor deze toets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. geen tweede zit mogelijk
Eerste examenperiodePortfolio30,00POP
Er is geen tweede zit van POP mogelijk.
Eerste examenperiodeProjectopdracht59,50Permanente evaluatie van het proces en mondelinge presentatie van het eindproduct. er is geen tweede examenkans mogelijk.

Toetsing (tekst)

POP  & werkveldverkenning (30%):

Je bent verplicht aanwezig tijdens de contactmomenten van POP.

Het POP wordt doorheen het jaar beoordeeld door de POP-lezer voor evaluatie.
Laattijdig of foutief indienen van je POP opdrachten resulteert in een 0 score.

Project (70%):

15% van het projectpunt wordt bepaald door een kennis en inzichtstoets

Bij gewettigde afwezigheid moet je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex uploaden via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder de noemer van overmacht). Bij ‘gevolgen’ kies je ‘inhaalexamen WEL aanvragen’. De datum van het inhaalmoment wordt later gecommuniceerd. Aangezien het voltooien van de e-learning ‘circulaire economie’ een noodzakelijke voorbereiding vormt op het uitwerken van de projectopdracht, zal het inhaalexamen ook plaatsvinden vóór aanvang van de projectweek.

Bij ongewettigde afwezigheid krijg je een 0-score voor dit deelexamen.

85% van het projectpunt wordt bepaald door een projectopdracht

Permanente evaluatie: verplichte aanwezigheid tijdens de projectweek en bijhorende consequenties

Aanwezigheid is verplicht tijdens alle contactmomenten omdat:

je gedurende het hele project intensief in groep samenwerkt, waardoor medestudenten een belangrijke bron van leren zijn

Deze contactmomenten uitsluitend onder begeleiding kunnen plaatsvinden tijdens de ingeroosterde bijeenkomsten

Een evenwaardige vervangopdracht niet mogelijk is.

Bij gewettigde afwezigheid breng je de coach voor aanvang van de projectdag op de hoogte en upload je het ziekteattest of bewijs van overmacht steeds binnen de 2 kalenderdagen in iBaMaFlex via de module ‘mijn afwezigheden’ (attesten voor deelname aan een rijexamen, privéafspraken, etc. vallen niet onder noemer van overmacht). Je duidt vervolgens aan dat je de lessen niet zal kunnen volgen voor dit OLOD.

Een gewettigde afwezigheid kan je niet inhalen. Bij gewettigde afwezigheden wordt het punt voor het deelexamen ‘Projectopdracht’ (toegekend punt door de coach) bijgevolg pro rata verrekend.

Ongewettigde afwezigheid resulteert onmiddellijk in een 0-score voor het deelexamen ‘Projectopdracht’.

Binnen Werkveldoriëntatie 2 heeft de student de mogelijkheid om via studentenmobiliteit het gehele OLOD of één van de projecten in het buitenland af te leggen. Dit gebeurt in overleg met het opleidingshoofd.

2de zit:

Geen tweede zit mogelijk.