Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Reclame16925/3370/2425/1/28
Studiegids

Reclame

16925/3370/2425/1/28
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de communicatie als Reclame (niet ingericht vanaf 24-25)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van der Kraan Harold
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Commerciële communicatie EN eerder ingeschreven voor Public Relations en voorlichting EN eerder ingeschreven voor Exploreer het communicatiewerkveld _A.

Korte omschrijving

Reclame is zelden zomaar "een plaatje met een praatje". Er zit strategie achter. Positionering en het positioneringsproces van een merk zijn hierbij belangrijk. Er wordt stil gestaan bij behoeften en waarden, merkimago en merkidentiteit. Men werkt vanuit segmentatie met doelgroepen en doelstellingen. Men gaat op zoek naar de gevoelige snaar bij die consumenten en denkt dan na hoe de boodschap het best gebracht kan worden rekening houdend met de concurrentie en consumentengedrag. Verder wordt de brug gemaakt tussen positionering en communicatie. De student krijgt inzicht in reclame strategie en begrijpt een 'client brief'. 

De student leert de verschillende vormen van reclame onderzoek en kent de verschillende budgetteringsmethoden. Je begrijpt hoe een reclamebureau werkt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je beschrijft de elementen van een reclamestrategie en hoe strategische planning en merkpositionering werkt.
Je beschrijft de communicatiedoelgroepen en doelstellingen alsook reclameproposities, positionering en budgetteringsmethoden.
Je beschrijft de werking van een reclamebureau.

Leerinhoud

- Merkenbeleid en strategie

- Strategische planning en merkpositionering (belang van positionering, positioneringsproces, uitwerking)

- Communicatiedoelgroepen en doelstellingen

- Reclameproposities

- Reclamestrategie

- Positionering en merkarchitectuur

- Positionering en merknamen/huisstijl

- Budget bepalen

- The client brief

- Soorten reclameonderzoek

- Werking van een reclamebureau

Studiematerialen (lijst)

Eigen nota'sVerplicht
Presentaties powerpointVerplicht
MarketingcommunicatieVerplicht€ 64,95
  • Auteur: Patrick De Pelsmacker
MerkpositioneringVerplicht
  • Auteur: Karel Jan Alsem

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00